Sunday, December 28, 2008

.::Suka Duka 1429H/2008::.

Esok kte semua akan melangkah ke satu lembaran br dlm thn Hijrah.. Maka, ana nk buat recap ttg perkara2 yg berlaku di sekeliling ana (sepanjang yg ana ingt) sepanjang tahun 1429H/2008 nie..

27 Januari 2008 (18 Muharram 1429H)
>> Mak Asmak kembali ke Rahmatullah..


29 Februari 2008 (22 Safar 1429H) - 2 Mac 2008 (24 Safar 1429H)
>> Fasi2 Kem Jati Diri UM berprogram di KMPk..

8 Mac 2008 (30 Safar 1429H)
>> Pilihanraya Umum ke-12..

9 Mac 2008 (1 Rabiulawal 1429H)
>> Kak Kimah (sepupu ana) kawen..

16 Mac 2008 (8 Rabiulawal 1429H)
>> Kursus pengurusan jenazah (Surau Al-Faizin, 2nd)
>> Annual Dinner (MATBII) 2nd College di Sunway Hotel

18 Mac 2008 (10 Rabiulawal 1429H)
>> Latihan kebakaran 2nd College

27 Mac 2008 (19 Rabiulawal 1429H)
>> Dinner 2nd Stove di Restoran Nelayan

30 April 2008 (23 Rabiulakhir 1429H)
>> Masak laksa beramai2 kt Dewan Umarak (DU), 2nd..
>> List stay College utk sesi 2008/2009 kuar..

16 Mei 2008 (10 Jamadilawal 1429H)
>> Cik Lina (lecturer EM) kawen..

19 Mei 2008 (13 Jamadilawal 1429H)
>> Baba jth moto btl2 pd ulang thn kelahirannya yg ke-52..

30 Mei 2008 (24 Jamadilawal 1429H) - 1 Jun 2008 (26 Jamadilawal 1429H)
>> Induksi PM (fasa 1) di Kuala Kangsar

24 Jun 2008 (20 Jamadilakhir 1429H) & 25 Jun 2008 (21 Jamadilakhir 1429H)
>> Induksi PM (fasa 3) di KPS, UM

29 Jun 2008 (25 Jamadilakhir 1429H) - 4 Julai 2008 (1 Rejab 1429H)
>> Minggu Haluan Siswa (MHS)
>> Officially bermula kuliah bg sesi 2008/2009

19 Julai 2008 (16 Rejab 1429H)
>> Mak warded kt Hosp. Taiping (HT) selama 2 bln..

21 Julai 2008 (18 Rejab 1429H) - 27 Julai 2008 (24 Rejab 1429H)
>> Buat cuti sendiri.. ponteng lec. huhu..

22 Julai 2008 (19 Rejab 1429H)
>> Abg blk M'sia setelah 2thn lbh xblk.. (1st nite smp da tdo dlm kete kt parking spital..huhu)

1 September 2008 (1 Ramadhan 1429H)
>> Umat Islam mula menjalani ibadah pose..

3 September 2008 (3 Ramadhan 1429H)
>> Farah Fatin kembali ke Rahmatullah pd usia 20 thn..

6 September 2008 (6 Ramadhan 1429H)
>> Interaksi Fasi 2nd di Tmn Jaya..

1 Oktober 2008 (1 Syawal 1429H)
>> Hari Raya Aidilfitri..

4 Oktober 2008 (4 Syawal 1429H)

>> Abg fly back to UK..

25 Oktober 2008 (25 Syawal 1429H)
>> Kak Halimah kembali ke Rahmatullah..

3 November 2008 (5 Zulkaedah 1429H) - 21 November 2008 (23 Zulkaedah 1429H)
>> Liga Final Exam utk Sem. 1 sesi 2008/2009 bermula..

12 November 2008 (14 Zulkaedah 1429H)
>>
Ayah Lina Mariana kembali ke Rahmatullah..

26 November 2008 (28 Zulkaedah 1429H)
>> Pn. Saer (cg. SKCK) berangkat ke Tnh Suci Mekah menunaikan ibadah Haji..

8 Disember 2008 (10 Zulhijjah 1429H)
>> Hari Raya Aidiladha..

15 Disember 2008 ( 17 Zulhijjah 1429H)
>> Cik Yati (lectr. EM) berangkat ke Auckland, NZ utk menyambung pengajian..

27 Disember 2008 (29 Zulhijjah 1429H)

>> Mak tenat.. masuk wad D2 Hosp. Taiping

31 Disember 2008 (3 Muharram 1430H)

>> Mak discharged

p/s: kte melangkah masuk ke tahun 1429H/2008 ni bersama2, namun pd ms dan ketika kte nk melangkah keluar dr thn ni dan melangkah ke tahun br, ada beberapa knlan atau insan yg pernah mewarnai hidup kte sudah tidak lg melangkah bersama2 kte utk meneruskan kehidupan di atas bumi ALLAH SWT ni.. setiap kali tiba tanggal 31 Dis, ana sering terfikir xnk langkah ke tahun berikutnye sbb mgkn tahun yg akan dtg tu, ana akan kehilangan insan tersyg, kehilangan insan2 yg pernah hadir mewarnai hidup ana, atau mgkn ana sendiri yg hilang dr bumi ini.. ana xsanggup melaluinye.. tp smp bila nafas ni mampu berthn?? nafas ni ada tempohnye.. ditetapkan bilangannya sejak ana ditakdirkn tercipta.. tp berapa agaknya baki yg bersisa kini...?? Ianya hny tercatit dlm 'diari' yg Maha Mencipta, ALLAH SWT.. Moga kte yg masih ada ni akan terus dibekalkn nikmat iman dan Islam utk menempuh hari2 mendtg sementara menunggu ms dan ketikanya kte kembali di jemput utk diperhitungkan sgala amalan d dunia..Wallahu'alam....

Thursday, December 25, 2008

.::Cuci-cuci Services::.

Tarikh: 23 Disember 2008 (Selasa)
Lokasi: Tmpt letak kereta Jab. Kimia Fak. Sains UM
Target: RM1000
prog. thnn KKAA skali lg telah di adakan..bermodalkan baldi2 para ajk, sabun, paip, dan berus, segerombolan bebdk KKAA 12 telah berangkat ke lokasi yg di tetapkan pd jam 730am (lbh kurang la).. cuci...cuci..dan cuci...i2 lah wawasan kami... cukup masa dan setelah kehabisan tenaga, kami bergerak blk ke lubuk kami --> 2nd College... kutipan utk arini RM1167 (target RM1000 tercapai)





Tarikh: 24 Disember 2008 (Rabu)
Lokasi: Tmpt letak kereta Fak. Perubatan UM
Target: RM1500
pasukan cuci2 services (partym jd model digi) bergerak lg utk musim ni.. berbekal2kn peralatan yg sama serta visi dan misi yg sama, operasi diteruskan.. dgn mengalas perut dgn beberapa keping roti, kami meneruskan perjuangan dgn semangat br..
operasi tergendala hampir setgh jam apabila sumber air gagal dikesan.. disbbkn semangat Puan Pengarah terlalu berkobar2, beliau tlh berjaya mencari gali sumber air dgn jayanya... para approacher juga menjadi agresif mencari pelangan sebaik shj berita penemuan sumber air dihebahkan.. maka bermulalah perjuangan membasuh, menyental, memberus, dan mengelap kereta utk arini.. khidmat mat2 rempit juga digunakan utk mengangkut dan menghantar air ke tmpt2 operasi di lakukan..
Puan Pengarah arini berkelakuan pelik apabila dilihat menjadi seorg yg terlalu mata duitan.. sehinggakan kereta yg bergerak digelarnya duit bergerak.. Beliau juga dikesan bersikap terlalu penyayang apabila setiap kereta yg dicucinya di lap berulang kali walaupn tiada lg air di kesan pd mana2 bhgian kereta.. oh, rupa2nya inilah yg terjd bila terlalu jarang pelanggan yg diperolehi.. Kutipan utk arini, RM700 (target tak tercapai)


satu2nye gambo yg ana rakam pd hari ke-2 ni..

p/s: amat la segan tym kt Central Market (CM) bila ade pok cik yg melaung dgn suara yg agak kuat pd ana dan alin, "adik!! kkaa ke?????" adeh, dek kerana terkezut mcm mana pok cik ni leh tau, maka kitorg serentak berpusing ke blkg memandang pok cik td.. "ha..pok cik yg buat baju 2....he..he..he.." cit, siot btl bj digi ni..bikin malu je..

Friday, December 12, 2008

.::New Vehicle In Da House::.


Hari ni bz sungguh ana bila baba (ayah ana) blk waktu lunch hour.. kenapa agaknye?? haha.. dia beli 'menan' @ mainan!!! yeye!! haha..girang sungguh ati tgk 'menan' br yg baba bwk blk.. mula la bz mengkaji n membelek sepuas ati.. hahaha... nak tau pe dia 'menan' nye?? ni dia.............


Rupa yg biasa ana lihat...





da stat pe'rak da.....

ni le rupa lepas di cabut semua komponen yg boleh di cabut..

p/s: hahaha..da puas da men natang ni.. mcm2 gaya da pose.. kuak lentang, kuak tuntung, semua da try.. pasni mak nek pn da xjeles..

Thursday, December 11, 2008

.::Tarikh Lahir Ikut Bulan Islam::.




Mungkin ada yg dh tau, tp bg mereka yg blum tau, ana nk berkongsi satu file yg dgn mudah blh bgto, kte lahir pd tanggal bpe haribulan mengikut takwim Hijrah/Islam... klik je pd pautan di bwh, download file tersebut...

<Klik di sini utk download>

Melalui file ni, kte blh tau tarikh lahir kte mengikut takwim Hijrah, hari kte dilahirkan dan dah berapa lama kte bernafas atas bumi ALLAH.... dari c2 kte muhasabah la pulak berapa juga agak2 masa yg kte dh buang dgn melakukn perkara2 lagha dan kerosakan pd muka bumi ni... Wallahu'alam...

Sunday, December 7, 2008

.::Salam 10 Zulhijjah 1429H::.



Hadis Saidatina Aisyah r.a katanya:

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Waqid r.a katanya: Rasulullah SAW melarang dari memakan daging korban selepas dari tiga hari.
Abdullah Bin Abu Bakar berkata: Aku memberitahu perkara tersebut kepada Amrah lalu dia berkata: Dia benar aku pernah mendengar Aisyah r.a berkata: Beberapa orang wanita dari penduduk gurun berjalan perlahan-lahan menuju ke tempat penyembelihan korban pada zaman Rasulullah SAW. Lalu Rasulullah SAW bersabda: Simpanlah tiga hari. Setelah itu sedekahkanlah apa yang masih berbaki. Beberapa ketika selepas itu para sahabat berkata: Wahai Rasulullah! Orang ramai menyimpan daging korban dan membawa sebahagian dari lemaknya: Kenapa begitu? Mereka menjawab: Dulu engkau melarang dari memakan daging korban selepas tiga hari. Kemudian Rasulullah SAW bersabda: Aku melarang kamu hanyalah kerana mengingat orang-orang yang berjalan perlahan-lahan (untuk menolong orang-orang yang tidak mampu). Sekarang kamu bolehlah makan menyimpan dan menyedekahkannya

Hadis Anas r.a katanya:
Rasulullah SAW bersabda pada hari Nahr (Hari Raya Korban): Sesiapa yang telah menyembelih korbannya sebelum sembahyang dia hendaklah mengulanginya. Seorang lelaki berdiri lalu berkata: Wahai Rasulullah ini adalah hari yang memerlukan daging. Lalu dia menyebut keperluan para jirannya seolah-olah Rasulullah SAW mempercayainya.
Lelaki tadi meneruskan: Aku mempunyai seekor anak kambing (berumur antara enam bulan hingga setahun) yang aku menyayanginya lebih daripada dua ekor kambing. Bolehkah aku menyembelihnya?
Lalu Rasulullah SAW mengizinkan. Beliau (Anas) berkata: Aku tidak tahu apakah kelonggaran itu juga adalah untuk orang lain ataupun tidak.
Dia berkata lagi: Kemudian Rasulullah SAW menghampiri dua ekor kibas lalu Baginda menyembelih keduanya. Orang ramai pun membahagikannya ataupun dibahagikannya.

Saturday, November 29, 2008

.::Epi Bufday Big Brother!!::.


ALLAH selamatkan kamu...
ALLAH selamatkan kamu...
ALLAH selamatkan Ismit Ulam Raja...(eh, abg...)
ALLAH selamatkan kamu...

Arini, 29 Nov. 2008, genap la 23 tahun umo abg ana, AMIR SYAFIQ BIN ABDUL HADI.. teman2 sbaya dh nk masuk 24thn, dia br nk menjengah ke alam 23thn.. untung btl.. Mcm gak 4thn yg sudah, xdpt nk sambut..(teringat lak tym kecik2 dl mak ngn baba smbt bufday kte kt Mc'Dota smp umo 12thn..pas2 mak kata after 12thn da xleh smbut bufday lg..tp alih2 mak bwk gak g mkn KFC ke ape ke..hehe..) 2 le, sape suh dok jauh sgt.. melepas la nk merasa cik aiman belanja makan ye x.. adiah pn xdpt di cari lg..lmbt cket la bang ek.. xto nk bg pe la.. Tp kire ent3 khas ni mcm adiah gak la ek... nennt adiah btl meyusul lak.. =)

Doa nye, semoga abg panjang umo, murah rezeki (alhamdulilah, rsnye slama 23thn ni rezeki abg mmg murah je..), sihat tubuh badan, dan dlm rahmat kasih dan syg ALLAH sentiasa... Nk doa mtk matang, rsnye mmg dh lama matang kot... Semoga result finally year ni gempak dan terus gempak la... pas2 cpt dpt keje.. blh la sedekah barang seribu dua sbln buat adik mu yg masih layak menerima zakat fitrah ni..wakakakaka.... Last but not least, take care and safety first baiya!! bwk beskal 2 tgk kiri kanan...ingtlah insan2 yg tersyg... hahahaha....


flashback sket la ek..arwah Wan ngn cucu kesygannye @ bufday boy


2 hero sejati: mr. amir syafiq mase umo 6 thn..muke sepesen je smp skrg..

baba pn muda remaja lg..wakakaka


back in 2004... pics 4 thn lps..



adik-beradik kitorg yg 'ramai'...'meriah' wo tiap kali raya =))


p/s: Epi bufday gak buat ASMA' NOR yg berkongsi bufday ngn abg ana.. tp muda terlebih la kn.. thn ni br masuk 20 thn.. welcome to angka puluh2.. no more angka sa maupun belas2 dh ye cik asma'.. hehe.. akak doakan yg terbaik buat asma', dunia dan akhirat.. akak??? wa...xleh terima hakikat da tua..........!!!

Friday, November 21, 2008

.::Islam Pada Masa Akan Datang::.

petikan ini ana petik dr website:
http://www.iluvislam.com/v1//readarticle.php?article_id=1091

Digosok-gosok lagi matanya. Dia seakan-akan tidak percaya apa yang dilihatnya. Apakah aku kembali ke zaman unta, ke zaman kolot dan purba? Begitulah detik hatinya. Dikesat hidungnya yang berair dengan kertas tisu. Kertas itu kemudiannya dicampakkannya ke tepi jalan.

"Assalamualaikum, pakcik.. tolong kutip kertas itu. Nanti pakcik rugi di Akhirat. Kebersihan itu separuh daripada iman." Bunyi satu suara di belakangnya. Ia bingkas berpaling. Siapa berani menegurku? Aku Datuk Dr.Johar, orang besar negara ini.

"Pakcik, biarlah saya tolong kutip,sebelum Penguatkuasa Iman dan Islam datang. Nanti didendanya pakcik," kata budak kecil berpakaian putih dengan serban yang melilit kepalanya. Datuk Dr. Johar membetulkan tali lehernya.

Ah, kalau dia datang biar aku sogok dengan duit ini. Siapa yang tak kelabu tengok duit merah, biru berlapis-lapis. Namun, Datuk Dr. Johar terus hairan. Bangunan pencakar langit dengan wajah pembangunan yang sofistikated. Ada helikopter bersimpang -siur bergerak di udara. Railbus bercerakah ke sana sini. Bullet train

"Ah, di mana aku sekarang ini?" gerutu hati Datuk Dr.Johar. "Hoi budak, Aku di mana sekarang ?" soalnya kepada budak yang menegurnya tadi. Budak itu tersenyum. Mukanya cerah dan indah. Tenang dan bersuara lunak. Apakah ini Aladin, budak Arab dengan lampu ajaibnya: teka-teki itu terus menerjah kepala dan kotak fikir Datuk Dr. Johar. Budak itu membuka mulut hendak menjawab. Belum sempat, tiba-tiba datang sebuah kereta jenis Ferrari, merah dan bercahaya. Keluar dua orang lelaki dengan pakaian yang hebat dan segak. Serban mereka berwarna hitam berjalur biru.

"Assalamualaikum....Maaf, pakcik. Kami terpaksa mendenda pakcik. Kesalahan membuang sampah ini sudah belasan tahun tidak berlaku di Darul Taqwa ini. Kami terpaksa mendenda pakcik. Kebersihan itu lambang iman. Negara ini menitikberatkan iman. Pakcik didenda, 30 kali subhanallah, 30 kali astaghfirullah dan selawat 100 kali." Kata pegawai penguatkuasa itu dengan lembut.

Datuk Dr. Johar tersentak. Apa namanya undang-undang ini. Tak ada dewan bandaraya di seluruh pelusuk dunia mengamalkannya. Dia tercengang-cengang. Namun egonya membumbung tinggi. Apa ? Dia nak marahkan aku ? " Ni duit lima ratus. Saya tak mahu buat apa yang kamu minta. Kita selesaikan di sini saja. Berapa gaji yang kamu dapat sebulan ? " tanyanya angkuh. "Pakcik, kita bekerja kerana Allah, bukan kerana gaji. Lagipun duit bukan ada harga lagi di zaman ini. Semuanya dipandang sebagai alat, bukan matlamat," kata pegawai berjanggut dan berjambang itu dengan tenang.

"Oh, oh .... Maafkan kami, pakcik. Kami nak tanya sikit, kenapa pakcik pakai pakaian zaman dulu?Mana pakcik dapat pakaian macam itu ?" Tanya pegawai itu pula. Aku yang gila, atau dia yang gila? Detak hati Datuk Dr. Johar. Dia berjalan ke arah kereta Ferrari yang berkilat itu. Melalui cerminnya dia nampak perawakannya dengan jelas. Tak ada yang salah. Tali leher, kemeja dan kotnya masih kemas dan segak. Daripada jenama yang mahal pula -Pierre Cardin. Kasutnya hitam berkilat daripada jenis Bally. Ah! Aku masih unggul. Lelaki tampan, lambang status dan kejayaan. Dia yang kolot, dia yang ketinggalan zaman.

"Anak muda, pakaian pakcik ni pakaian pemimpin. Pakcik orang besar di negara ini. Pakcik dah keliling dunia dengan pakaian ni. "

"Pakcik, itu pakaian puluhan tahun yang lampau. Ketika Islam belum berdaulat di Darul Taqwa ni. Moyang-moyang kami dulu saja yang pertahankan pakaian macam itu. Itu pakaian orang kuno di Barat. Sekarang, kami hanya dapat lihat gambar-gambarnya saja. Itupun dalam buku sejarah zaman peralihan Islam. Orang Barat zaman moden ini dah berpakaian macam yang kami pakai. Tak ada orang yang pakai macam tu kecuali orang-orang bukan Islam yang dijamin kebebasannya dalam sebuah negara Islam seperti Darul Taqwa."

Datuk Dr. Johar termanggu-manggu kebingungan. "Dimana aku sebenarnya ni?" Dia bertanya lagi kepada pegawai penguatkuasa dan budak kecil di tepi jalan. Dia masih kenal, Ini Jalan Chow Kit di tengah bandar Kuala Lumpur. Masih ada Masjid Pakistan dan Masjid Kampung Baru di sebelah sana. Tetapi itu sahaja, yang lain tak ada.

"Pakcik di bandar Mutmainnah. Ini jalan Mujahadah,namanya. Saya Haji Din,Pegawai Penguatkuasa Iman dan Islam. Diberi amanah untuk memastikan kebersihan lahir batin bandar ini."

"Apa? Bandaraya Kuala Lumpur dah jadi Bandaraya Mutmainnah? Jalan Chow Kit dah jadi jalan Mujahadah? Apa dia mutmainnah? Apa dia mujahadah tu? Apa yang terjadi ni?" Soalan-soalan itu terus menyerang benak Datuk Dr.Johar.

"Pakcik, kami rayu pakcik membayar denda tadi. Kalau tak boleh sekarang, lepas sembahyang nanti pakcik laksanakanlah. Demi kebaikan pakcik dunia dan Akhirat."

Tiba-tiba terdengar suara orang memberi salam dari jauh. Nyaring dan jelas. Seorang lelaki pertengahan umur berlari kepada seorang pegawai penguatkuasa. "Tuan, hukumlah saya. Saya mengumpat tadi. Ya Allah ! seksa Neraka amat pedih..Tolonglah, tuan. Hukum saya di dunia sebelum saya dihukum di Akhirat!" rayu lelaki itu. Pegawai tadi berpaling ke arah lelaki yang baru datang, dan kesempatan itu diambil oleh Datuk Dr. Johar. Dia lari sekuat-kuat hati. Peliknya mereka tidak mengejarnya. Ia terlepas....Lega...

Dahaga dan lapar mula menggigit tekak dan perutnya. Dia mesti makan. Dia perlu minum.Tapi di mana? Tiba-tiba ia terdengar suara komputer dari sound system di tepi-tepi jalan : "Assalamualaikum, kepada seluruh penduduk Kota Mutmainnah. Syed Al-Abrar, hartawan besar berada di Jalan Uwais Al Qarni merayu fakir miskin supaya sudi menerima sedekahnya. Hari ini ia menjamu nasi dan minuman. Sila datang!"

Datuk Dr. Johar orang besar Darul Ghurur itu tidak akan mencemar duli menagih nasi. Dia ada duit, mampu membelinya sendiri. Dia pun masuk ke sebuah restoran di tepi jalan. Di situ penuh dengan pelanggan. Semuanya berserban dan berjubah. Matanya tak betah lagi melihat semua itu. Tapi kerana lapar ia masuk juga.

"Maaf tuan, itu pintu masuk untuk wanita. Di sini untuk lelaki."

"Ceh! Diskriminasi, doubel-standard, lelaki dipisahkan daripada perempuan." Mukanya dicemekkan kepada tuan kedai yang menegurnya.

"Ada restoran lain yang mengamalkan persamaan taraf antara lelaki dan perempuan? Saya tak suka pemisahan-pemisahan macam ni!" Lelaki itu tersenyum. "Empat puluh tahun yang lalu adalah. Sekarang ni kita sudah bebas dan merdeka. Zaman penjajahan fikiran dan jiwa sudah berlalu. Tak ada diskriminasi wanita di sini, tuan. Amir Muhammad, pemimpin Darul Taqwa telah menaikkan taraf wanita tanpa Women's Libs. Kalau tuan ada isteri dan membawanya bersama, sila masuk ke sana. Di sana ada tempat khusus untuk makan bersama isteri dan anak perempuan," terangnya. Mukanya jernih. Serban dan jubahnya serba putih.

"Ini bertentangan dengan prinsip demokrasi. Sistem pemerintahan kapitalis, sosialis, nasionalis malah komunis sekalipun tak macam ni..."

"Masya-Allah pakcik, jangan disebut lagi nama-nama ideologi tu. Semuanya telah termaktub sebagai ajaran-ajaran sesat dalam perlembagaan Darul Taqwa ini. Tak ada orang lagi yang berpegang dengan fahaman jahiliyyah tu... Subhanallah...." Keluh tuan restoran itu sambil mengurut-ngurut dadanya. Ekor serbannya bergoyang-goyang ketika ia manggeleng -gelengkan kepalanya. Ah! Persetankan semua itu. Perut aku lapar. Datuk Dr. Johar pun duduk.

"Nasi beriani sepinggan!" ujarnya kepada pelayan. "Dalam pinggan, tuan?" tanya pelayan itu kehairanan. "Ya ! Apa peliknya?"

"Baik,tuan. Tapi semua orang berebut-rebut pahala makan berjamaah. Tuan makan seorang ?" tanya pelayan berkulit hitam itu.

Dia tambah geram. Direnung ke hadapan, iaitu keempat orang yang sedang menikmati makanan. Tidak ada meja makan hanya hamparan permaidani tebal dengan dulang-dulang indah yang tersusun rapi. Mereka makan satu dulang. Yek! Jijiknya. Ah! Aku tetap aku. Aku ada pendirian! Nasi beriani dengan ayam goreng kegemarannya terhidang di atas kain putih khas.

"Jemput makan dengan nama Allah yang memberi rezeki," kata pelayan itu dengan sopan. Datuk Dr.Johar makan dengan seleranya. Dewan makan itu berhawa dingin lengkap dengan alat TV dan pita videonya sekali. Dia makan seorang diri bagai kera sumbang.

" Ya Allah,apa musibah yang menimpa ana Subuh tadi. Ana masbuk dalam sembahyang jemaah Subuh, "ujar seorang lelaki muda dengan wajah yang kecewa. Suapnya perlahan. Macam tak lalu makan saja.

"Anta tak cuba tampung dengan amal makruf yang lain ?" tanya sahabatnya di sebelah. Dia nampak simpati. Datuk Dr. Johar pasang telinga saja.

"Ana nak sedekahkan lima ribu ringgit ....Malang nasib ana. Ana tunggu lima jam di tepi jalan tadi, seorang pun tak mahu terima sedekah ana" Keluhnya.

"Susah kita sekarang. Orang miskin yang bolot pahala redha, pahala sabar. Mereka patutnya bantulah kita. Tolonglah terima sedekah kita. Ah, susahnya jadi orang kaya macam kita ini. Dahlah nanti di Akhirat banyak hisabnya, di dunia orang tak sudi pula terima sedekah kita, keluh seorang yang sama-sama makan dengan lelaki muda tadi.

"Kalaulah kita hidup zaman moyang kita dulu, kan dapat kita korbankan harta yang banyak ini. Saya pun dapat harta ni melalui warisan daripada bapa, yang diwarisi oleh datuk saya daripada moyangnya. Kita tunggulah bila kerajaan nak bangunkan projek negara atau nak gunakan duit untuk kemaskinikan kementerian-kementeriannya.... Saya nak labur habis-habisan. Biar jadi saham Akhirat," kata pemuda itu menutup perbualan. Mereka pun makan dengan perlahan-lahan. Datuk Dr.Johar makin pelik.

"Tambah nasi sepinggan lagi!" ujarnya kepada pelayan restoran. "Demi kesihatan tuan, saya nasihatkan....Berhentilah sebelum kenyang. Maaf tuan saya terpaksa mengatakan demikian. Saya pelayan kedai merangkap pegawai perubatan ....," kata pelayan itu lagi. "Apa? Awak pegawai perubatan? Seorang doktor ke? Kelulusan luar negeri atau dalam negeri? Awak sepatutnya bertugas di hospital, bukan di restoran!" bentaknya. Marah campur geram.

"Tuan, mana ada hospital sekarang.Yang ada khusus untuk bayi, kanak-kanak dan wanita, juga para mubaligh dan mujahid yang cedera ketika berjuang. Tuan, kalau tuan amalkan makan hanya bila lapar dan berhenti sebelum kenyang, tuan akan sihat, insya-Allah. Kita tak perlu hospital!"

"Bodoh, kalau macam tu, macam mana nak rawat pesakit kencing manis macam aku ini ?" leternya perlahan-lahan. "Penyakit kencing manis? Tuan menghidapnya? Saya ada baca buku perubatan edisi tahun 1990 dulu. Sekarang penyakit tu dah tak ada siapa menghidapnya....."

"Batalkan saja oder saya tadi, banyak sangat cakap, boring. Saya perlu hiburan sekarang ...Di mana boleh saya boleh dapatkan hiburan?" tanyanya. "Di sana,tuan. Melalui butang pada sistem komputer di sebelah sana, tuan boleh dapat apa saja hiburan yang menyegarkan. Tak payah risau pasal bil. Percuma.

Datuk Dr. Johar, orang besar negara, melangkah hebat ke tempat yang ditunjukkan. Berbagai -bagai butang dengan bermacam warna berkelip-kelip. Sangat rumit tapi kekeliruan itu dapat disembunyikannya. Dia malu kalau-kalau dengan pakaian jenama Pierre Cardinnya ia masih kelihatan kolot.. Entah di mana falsafah moden Datuk Dr. Johar. Pada pakaiannyakah atau otaknya?

Diberanikan hatinya; satu butang warna hitam ditekan. Dalam skrin timbul tajuk besar- KHAUF. Apa bendanya ni? Kemudian menyusul nama-nama lagu: MATI ITU TERLALU SAKIT, ALAM BARZAKH YANG PASTI, MIZAN NOKTAH PENYESALAN, IZRAEL DATANG TIBA-TIBA.

Seram sejuk tubuhnya.

"Apa nama lagu macam ini? Biarlah menaruh harapan sikit. Hatiku macam kristal, boleh pecah dengan lagu-lagu macam tu. Aku belum nak mati lagi," protes hati Datuk Dr.Johar. Dia beralih ke butang hijau tanpa lengah terus menekannya. Tertera di atas skrin komputer: 'RAJA'. Kemudian tersembul tajuk-tajuk lagu. Dibacanya dengan teliti... FIRDAUSI MELAMBAIMU, DEMI CINTA DAN RAHMAT-NYA, KEINDAHAN JANNAH YANG ABADI..

Kepala datuk Dr. Johar makin pusing. Semuanya tentang Akhirat. "Apa nak jadi ni?Tak ada lagu yang hot sikit ke?" tanyanya kepada seorang anak muda berjubah coklat di sebelahnya.

"Nanti ya pakcik. Saya pilihkan lagu yang paling hot sekarang ni. Top-hit anak-anak muda sekarang..." "Ya, ya saya setuju," balas Datuk Dr. Johar. Telinganya dihalakan kepada sistem suara di dinding restoran itu. Dia ingin dengar lagu-lagu kegemaran muda-mudi daerah asing itu.

"Eh ...Ni suara orang mengaji." "Nanti dulu pakcik, selepas ni ada terjemahannya kemudian baru menyusul lagunya," kata pemuda berjubah cokat itu sambil matanya di tutup rapat-rapat. Asyik sekali dia. Kemudian getaran suara bergema....

Cintaku berlabuh di persada rahmatMu
mendamba kasih yang tidak berhujung
Mengutip sayang di hamparan cinta suci
Inilah getaran hatiku memburu cinta.......
Stanza hati merindu Ilahi!

Datuk Dr. Johar tak tahan lagi. Ia merengus dan pergi ke kaunter bayaran.

"Maaf tuan, duit ini duit lama. Kalau tuan tak mampu bayar kami halalkan sajalah ..." Datuk Dr. Johar makin geram. Dia menderam dan berkata, "saya bayar dengan kad kredit saja!" Dia hulurkan kad kredit warna keemasannya.

"Maaf sekali lagi, tuan. Kad kredit ini tidak boleh kami terima, kami halalkan sajalah." "Tak, pantang saya minta sedekah. Saya ada harta simpanan berbungkal-nungkal emas di bank. Takkan saya nak bawa, nanti disambar pencuri." " Darul Taqwa tak ada pencuri, tuan. Pencuri terakhir telah dipotong tangannya 30 tahun yang lalu ketika minta dihukum di hadapan hakim kerana takutkan seksa Neraka." "Ah, aku tak nak dengar semuanya. makin gila aku dibuatnya," pekik Datuk Dr. Johar lantas meluru keluar dari restoran itu.

Di luar,semua pandangan menyakitkan hati. Mengapa orang kolot ini mentadbir teknologi begini tinggi. Pemandu bullet train berserban merah tersenyum kepadanya. Pilot helikopter dengan tulisan 'MAKRUFAT AIRTRANSPORT' sibuk dengan urusannya. Di papan itu terpampang gambar seorang lelaki dan perempuan berserta anak-anak meraka. Semuanya berserban, berjubah dan berpurdah. Di jalan-jalan raya suasana meriah dengan salam dan senyum. Baginya,semua itu seolah-olah menyindir dan mengejek. Kenapa jadi begini? Kenapa? Kenapa? Kenapa? Mengapa? Mengapa? Mengapa?

Datuk Dr. Johar tiba-tiba menjerit. Tekanan dalam jiwanya yang kian tersumbat itu tiba-tiba meletus. "Datuk..!Datuk..! Bangun, Datuk. Ada berita buruk !" kata pembantunya.

Datuk Dr.Johar bangun. Ia tertidur sewaktu menunggu keputusan pilihanraya hari itu.

"Kenapa? Parti kita kalah? Aku kalah? "tanya Datuk Dr.Johar.

"Maaf Datuk. Begitulah keutusannya" jawab pembntu itu.

Datuk Dr. Johar seakan tidak percaya. Digosok-gosok lagi matanya.

x x x x x x

p/s: syukran Tipah krn berkongsi websitenye dgn ana.. mmg indah kisah dunia fantasi ni..lain dr Harry Porter, Back to The Future, etc.. kisah ini jelas menunjukkan khayalan indah saudara muslim kte.. Realiti arini, akal dan pemikiran kte terlalu dipengaruhi ideologi barat yg merosakkan.. Teringin nk tgk fantasi penulis cerita ni menjadi realiti..di buat movie pn jd la....

Wednesday, November 19, 2008

.::SubhanAllah.....Alhamdulillah (Part 2)::.

Bab seterusnya (InsyaAllah akan dikisah kn sehingga habis)...

"Kenapa adik cari Rufaqa' Corp.?" - sapa mak cik Rahimah tiba2..

"Sy terbc email m'genai alam barzakh tiruan 2..masih ada ke?" -ana

"owh, i2...marilah, mak cik bwk kn ke pej. p'gurusan..di sana kita bercerita panjang.." - mcik Rahimah

Seterusnye kami menaiki kereta ke pej. pegurusan yg terletak juga di kawasan tersebut ttp berlainan blok dgn kedai runcit td.. kedtgan kitorg di pej. pegurusan di sambut ramah dan mesra sekali oleh akak dan ustaz2 di situ.. Setelah mcik Rahimah menerangkan tujuan kedtgan kitorg secara ringkas kpd mrk, kami di jemput ke satu bilik perbicangan di dlm pej. tersebut.. Secara jujur, ana dan Ila mmg blur tym ni.. mana x nye, xto ape yg nk dibincgkan..Didlm bilik perbincangan tersebut, ana dan ila dilyn baik oleh Ustaz Fadhil dan turut ditemani mcik Rahimah..

"Pertama sekali sy nk bgtau yg alam barzakh tiruan tersebut dh lama kami xbuat..ada dlm 4-5 thn.. sebaik saja kami diarahkan utk memberhentikan prog. berkenaan oleh pihak berwajib..kami patuh.. lg pulak, nama Rufaqa' Corp. sudah ditukar kpd Global Ikhwan.. ala, alam barzakh tiruan 2 xde apa pn..cuma kotak yg blh menempatkan seorg secara baring, tp kotak 2 xde la kecik mcm keranda..masih ada ruang utk bernafas dan bergerak.. di bahagian penutup kotak 2 kami ltkkan mcm tv kecik..jd org yg berbaring 2 blh tgk tayangan yg ditunjukkan.. kalo nk tau juga, tayangan yg kami tunjukkan 2 sama dgn video sajak kematian yg sedang heboh skrg ni..maka nye, usia video 2 jugak sebenarnya dh lbh 5 thn..tp br skrg menjd isu hangat..." -ustaz Fadhil

"Ya Allah..lama dh rupanye..maaflah, kami xupdate ttg i2..email 2 br beberapa bln lps sy bc.. dan xtau pn video sajak kematian 2 pn ada kena-mgena juga.." -ana

"Eh xpe..jd apa yg sy blh tlg adik2" -ustaz Fadhil

Sesi setrusnya berlangsung dgn sesi takruf dan pgenalan kpd syarikat Global Ikhwan i2 sendiri.. Utk makluman, Global Ikhwan m'jlnkan berbagai jenis btk p'niagaan..blh ana katakn lgkap utk keperluan harian kita.. slain kedai runcit, terdpt poliklinik, klinik bersalin, bengkel kereta, kedai dobi, kedai pertukangan besi, butik pakaian, kedai gunting rambut, studio, gerai mkn, kafeteria, bakeri, homestay dan seriusly, byk lg perniagaan..semuanya ada di situ..di Bandar Country Homes tersebut, dlm kawasan yg sama..hm...mcm mana ana nk gmbrkn pd kalian dgn lbh jelas ye...hm.. ok, rujuk map yg ana buat sendiri ni...

Byk yg kami bincangkan dgn Ustaz Fadhil..skop perbincangan tidak terhad dan berlangsung dlm suasana santai.. blh byg x perasaan ana dan ila yg pd awl nye dtg hny utk pergi dan mengalami sendiri bgai mana rsnye berbaring di dlm kotak yg sempit seorg diri, tp sudah nye diberi layanan yg ana kategorikn sbgai 1st class ni.. dpt bersoal jwb mengenai byk isu..tp ana dan ila lbh berminat bertny mengenai hal2 keagaaman memandangkan Ustaz Fadhil pakar dlm hal tersbut dan amat jarang sekali nk dpt dgr kuliah secara x-clusive mcm ni..Ustaz Fadhil ni merupakan pendakwah yg sering di jemput utk berceramah dan berprogram, dan beliau dgn lapang hati sedia berkongsi ilmu dgn ana dan ila wpn kami dtg tnp buat appoinment dan tambah pula hny berdua (sesetgh org, selagi xcukup satu kelas jgn hrp nk layan kte).. Syukran Ustaz....

Setrusnya, kami dikenalkan pula dgn Kak Ju.. Kak Ju uruskan Regal Travel di Global Ikhwan ni.. bwh Regal Travel ni, ada uruskan utk perjlnan dlm negara dan luar negara..samada utk bercuti saja2, o utk umrah, ziarah dan haji..Global Ikhwan mempunyai beberapa bas dan satu bas double deck.. di awl p'nerangan oleh Ustaz Fadhil, ada diberitahu bhw Global Ikhwan berdiri atas modal pengarah nye sendiri..(kalo nk tau sape, search la sendiri..mungkin nama beliau sensitif oleh sesetgh org yg terlalu menilai org len dr 1 aspek shj!) Beliau guna 100% modal sendiri sbb bank2 kt M'sia ni bkn terjamin bebas riba' ye x.. ana kagum tgk kejayan beliau menerajui Global Ikhwan sehingga ke tahap ini.. pd awl ketika beliau nk tubuhkn syarikat ni, byk suara2 sumbang yg bersuara lantang kononnye perniagaan beliau plg lama bertahan hny selama 4 bln shj..tp mereka2 ni lupa, ALLAH Maha Berkuasa.. nah, sehingga ke hari ini, dh lbh 10thn mrk berthn.. SubhanAllah....

Prinsip pengarah Global Ikhwan mudah..harga barangan yg dijual hny ditetapkan harga kos, xamek untung..kalo pelanggan nk bersedekah, mrk anggap i2 rezeki ALLAH.. bygkn, kakitgn Global Ikhwan di M'sia shj ada lbh 500org..blm di cawangan2 luar negara..tp bagaimana pengarah ni mampu byr gaji pekerja + rolling utk business..kalo ikut logik manusiawi kte ni mmg kate gila! xmungkin! tp sape yg sedar dan btl2 yakin dgn rezeki dan takdir ALLAH???? pengarah ni terlalu yakin..beliau juga m'yakinkan ank2 buah beliau..dan rata2 pekerja2 di sini adalah dr gol. terpelajar dan profesional..doktor pakar..guru..dan sbagainya..mrk willing utk berhenti kerja dan berkhidmat di sini krn ALLAH..mrk dpt rs ini lah syarikat yg buat mrk rs bekerja smbl beribadah.. pengarah ni berazam utk mengembalikan suasana seperti di zmn Rasulullah dan para sahabat.. Sebenarnya, bg Sang Pengarah, perniagaan ini ditubuhkan hny sbagai salah satu medium utk bertemu masyarakat dan m'yampaikan dakwah.. keuntungan dunia ini jth no 2.. Indahkan???

Anak2 kakitgn semuanye tgl di asrama seawl usia 3thn.. mrk diasuh dgn ajaran Islam yg sebenar.. mrk sekolah seperti budak2 lain..di sekolah2 kerajaan, tp blk je dr sekolah mrk terus ke asrama anak2 Global Ikhwan..m'gaji..solat..beriadah..semuanye secara berjemaah..anak2 ini diwajibkan utk bersekolah shingga hbs darjah 6..slps i2, mrk diberi kebebasan utk membuat pilihan samada utk meneruskn persekolahan, atau berhenti dan bekerja di Global Ikhwan secara tetap mengikut bidang yg mrk cenderung.. kalo ada yg mengerutkn dahi dan berfikiran agak -ve dlm perkara ini, kita sama.. ana juga seperti kalian pd awlnye..tp ana tny semula diri ana, berdosa ke berhenti sekolah?? masuk neraka ke?? xde masa depan ke??? NO! xde ape yg salah.. anak2 ni masih mempunyai ms dpn yg amt cerah, di dunia dan mungkin skali di akhirat berbanding dgn kita yg mengaku gol. terpelajar..belajar di menara gading.. sedar ke kte, ni semua blh buat kte riak kalo xpandai nk control iman??

Menurut Kak Ju, jika ada anak2 i2 yg berminat utk terus mendlmi ilmu agama dan bercita2 menjadi pendakwah/ ulamak, phk syrkt akan terus hantar anak ni ke Jordan wpn br berusia 14thn.. yg lain2, jika berminat kerja jahitan, mrk di asuh dan diberi latihan secara praktikal terus di butik Ikhwan..yg lelaki nye jika suke kerja2 membaiki alat2 bermotor seperti kereta, ditempatkn di Bengkel Ikhwan.. dlm usia 17-18tahun, thp kecekapan mrk menyamai gol. master.. nah, i2 buktinye pendidikan anak2 ini bknnye dibiarkan terabai, bahkan dijaga dgn lebih serius.. byk je berlaku kini dimana kebykkan mahasiswa/mahasiswi kte mgambil kursus yg tdk disukai..phujungnye, agak2 bagaimana?? terpulang pd individu..sekurang2 mrk ni dh menetapkan halatuju sejak awl...

Apa yg plg buat ana dan ila terharu, bila Kak Ju pelawa kitorg utk jln2 di sekitar 'Wilayah Global Ikhwan'.. jln kitorg 2 bkn skadar jln 0..smbl berjln, kitorg diterangkan oleh Kak Ju scara detail m'genai perniagaan yg dijlnkan oleh stp biro (kire mcm projek kolej gak la, ada biro pengangkutan, biro dakwah, biro ict, etc..) bermula dgn kedai fotostat, dan seterusnya.. Rasa mcm nk menitis airmata ana tgk stp kedai digerakkn oleh anak2 yg lengkap bertudung labuh dan berkupiah.. di padang pula, anak2 kecil bermain kejar-kejar juga memakai kupiah..adik2 perempuan yg br berusia 2-4thn juga sudah bertudung menutup aurat.. SubhanAllah.....rs btl2 berada di negara Islam.. smp terlupa yg ana rupa2 msih di bumi M'sia yg slama ini keadaan yg ana temui berbeza budayanya.. xterlihat oleh mata ana, anak2 muda lelaki dan perempuan berjln berduaan jauh sekali bergandingan tgn di sini.. indahnya Ya ALLAH..

Di stp kedai yg kami singgah, rata2 semua pekerja2 di situ cuba sedaya upaya memberi lynn terbaik buat ana dan ila.. ramah memberi penerangan..smp Kak Ju dlm nada seloroh berkata, "ha..sminit je..hehe" mana2 pergi mrk ramah bertny nama kitorg b2.. dpt rs kn ukhwah yg terbina wpn br pertama kali bersua muka.. xrs mcm pegi kedai..rs mcm berkunjung ke sebuah rumah besar dan memiliki ahli keluarga yg ramai..stp kedai saling berhubungan.. wajah2 mrk sentiasa ceria dan manis dgn senyuman.. Betapa ikhlasnya lynn mrk shingga ana dan ila dibawa melihat sendiri sehingga ke dlm2 kedai..

Cth nye, bila kami berkunjung ke kedai rawatan alternatif Islam, slain diberi penerangan m'genai kaedah2 rawatan (ana tertarik utk bertny lbh mendalam mgenai rawatan utk pesakit strok), kami lgsg di ajak utk melihat sendiri tap mandian yg disediakan utk pesakit.. wpn pd mulanye kami m'nolak dgn mgatakan, "eh, blh ke?? xpe ke kami masuk smp ke dlm??" Tp, akak yg menguruskan kedai i2 m'bls, "knp yg xblh pulak..mari la ikut akak tgk smp ke dlm..xpe.." Lg satu cth, ketika berkunjung ke bakeri Ikhwan, Kak Ju bwk kami masuk smp ke dapur tgk adik2 dan mcik2 di bakeri membuat dan membakar roti..

Tatkala ini, ana mula membandingkan dgn realiti yg ana lihat di dunia luar (luar wilayah Global Ikhwan), wpn appointment dan sgala surat-m'yurat tlh dihantar utk meminta kerjasama utk menjlnkan kajian ilmiah di sesuatu firma, rata2 tidak sanggup utk meluangkan ms utk mlyani soalan2 (br soalan) yg kami gol. yg masih belajar (blm bergelar gol. terpelajar) ajukan..byk nye dgn cpt m'reject surat2 dan panggilan telefon kami.. dr thn 1 hingga la skrg thn 3, rsnye semua assingment hasil dr auta ana dan teman2.. kalo xguna bakat auta, mmg xsiap la smp deadline.. mcm mana x rata2 graduan skrg hny mahir teori tp tidak praktikal????

Seterusnya, perkara menarik (semuanye amt menarik buat ana) bg ana semasa singgah di kedai menjual kaset dan cd yg direkod dan di keluarkan sendiri oleh Global Ikhwan.. kitorg di smbt oleh Siti.. Smp2 je Siti slm cium tgn ana dan ila..uish, mmg sgn sgt tym ni..rs xlyk sgguh.. Siti bgto ptut nye ramai lg ada jg kedai 2, tp semua dh g Dapur Bada utk masak..kebetulan, arini turn kedai mrk utk masak utk semua keluarga Global Ikhwan.. Kemudian Kak Ju menambah dgn memberitahu bhw di sini, rata2 kedai di jaga oleh pasangan suami isteri..maka xtimbul fitnat dan sbagainya..lps 2, stp ari, kedai2 (biro2) akan take turn utk masak utk semua..dr mkn pg smp le mkn mlm..maka, mrk xperlu blk umh pulak utk masak dan sebagainye.. cuma mkn mlm istimewa sikit sbb mrk akan mkn di padang..berkumpul dan mkn ramai 2 diterangi chy bulan..menikmati keindahan mlm ciptaan ALLAH SWT..waktu lain, mrk mkn di kafeteria Ikhwan..

Sdg kitorg rancak berborak, tiba sebuah teksi merah..3 gadis manis bertudung labuh keluar dan menuju ke kedai ini..Siti kenalkn kitorg, "kak, ni syikin..vocalist utama kump. mawaddah (artis keluaran Global Ikhwan yg sudah menempa nama bkn hny di M'sia, malah shingga ke luar negara)..Syikin, ni kak aiman ngn kak ila..dr um..dorg sj dtg melawat..hehe" Wpn, dh menempa nama sebagai artis bertaraf antarabangsa, Syikin n da geng xnyombong dri.. lyn kitorg ni ramah n guaru2 mcm kwn lama.. b4 beredar ke kedai seterusnya, Siti sempt tny kitorg umo bpe..Kitorg dh cuak dh..hehe..then ila biasa la bkn nk menjwab soalan, dia pulak yg tny Siti umo bpe.. Siti dgn senym manis jwp umo dia 20thn..Fuh..slmt kitorg tua lg..hehe..pas2 dia bls, "tp akak mesti xkawen lg kn..Sy dh ada sorg anak pn...hehe" Pas2 elok kuar hubby dia tgh dukung anak dorg..tersengeh kitorg..hehehe..

kul 11.30pg, kitorg smp kt kafeteria Ikhwan.. Kak Ju bwk kitorg jengah Dapur Bada..pergh, lelaki yg masak 2.. dorg masak kire ala2 kawah la.. seterusnye, Kak Ju ajak kitorg lunch (padahal br lps sebat kek pisang + air sarsi kt kedai homestay td..huhu..) kitorg pn mcm da ilang segan gak la sbb rs amt rasi ngn dorg sume so trus capai pggan n senduk ns.. kitorg lunch ari2 ngn Kak Ju dan sorg cg. (mcm mana leh lupa nama ek) n anak dia nama najwa (comel sgt..darjah 4, tp bdn kecik je..) smbl mkn kitorg smbg lg..byk input.. tp yg xsedapnye Kak Ju blh plak blanje kitorg..seyes segan..sbb kitorg sedar diri yg Global Ikhwan ni syrkt..mrk jlnkn perniagaan..mcm kedai makan len gak la.. tp ni dh mcm umh plak jdnye..Kak Ju wt muke slamba je kate, "ok, jom jln lg..Kak Ju da setelkn" gurp, t'diam ana ngn ila..lps Kak Ju jln dlm 2-3 tapak mendahului kitorg, ana ngn ila terus saling tarik menarik bj seraya serentak berkata, "SEGAN!!"

Pas2, Kak Ju bwk kitorg g melawat kilang buat sos n kicap Ikhwan..Plg menarik (dr td plg je kn), pusat komuniti Ikhwan..kat cni, sape2 (walau bkn kakitgn Ikhwan) blh amek ape2 je brg2 keperluan dapur yg diperlukan secara f.o.c..kebetulan masa 2 ada sorg mcik br nk kuar dr pusat komuniti 2 smbl bwk 2 cup megi..nmpk je kitorg, mcik 2 mcm nk sorok2 je megi 2..hehe..segan kot..xpe mcik, kitorg x pk -ve.. megi pn ada daya penarik gak..hehe..siap tulis 'Sila Dtg Lg'..ikhlas nye dorg..seyes nk nitis airmata kenangkan betapa dlmnye cinta mrk pd ALLAH..xkejar kemewahan dunia.. ingt lg kata2 Kak Ju, "kalo kte minta akhirat, insyaALLAH ALLAH akan kurniakan dunia jugak pd kte, tp kalo kte mintak dunia, dua2 ALLAH xbg.."

Akhir skali, kitorg g kedai cenderamata Ikhwan.. ana ngn ila berminat nk bli note book dorg..kitorg tny harga pd Kak Ju memandangkan xde sape ada di kedai 2..(utk makluman, prinsip Global Ikhwan, 30min sblm masuk wkt solat, sebrg bentuk pekerjaan dihentikan dan semua dh bersiap2 utk solat berjemaah..muslimin di dewan, muslimat berjemaah di premis masing2.. dan menurut Kak Ju, sblh mlm di 'wilayah Global Ikhwan' ni xsunyi dgn aktiviti..selain mkn ramai2, stp mlm, pengarah syarikat ni mewajibkan solat sunat berjemaah melibatkan semua warga Global Ikhwan..) berbalik pd kisah bli note book 2, Kak Ju kte dia pn xto harganye..then, Kak Ju suruh kitorg amek je mana berkenan.."nnt Kak Ju setelkan", katanye.. sepantas kilat ana ngn ila ltk blk note book 2..pas2 Kak Ju amek blk dan bg pd tgn kitorg masing2.. kali ni ana ngn ila xberdiam diri, kitorg trus hulur beberapa RM pd Kak Ju tp dia tolak sguh2..then, terpakse guna tektik lama, kitorg ugut Kak Ju blk, kalo x kitorg xnk amek.. haha..at last kemenangan di pihak kitorg kali ni..hehe..tp smpt dgr Kak Ju ngomel manje, "ngada tau dak ni..." =)

Kitorg berpisah ngn Kak Ju dihadapan pej. p'gurusan td smula.. Kak Ju byk kali pesan, len kali dtg lg..b4 dtg 2 kol Kak Ju dl..blh Kak Ju arrange mawaddah buat persembahan ke.. buat kursus solat ke.. xpyh ramai2 on xpe, ada 2 org mcm ni, dtg je..xde masalah.. nk blajar bkn kena tgu ramai2 br blh buat kelas..

p/s: sungguh ana rindukan 'wilayah Global Ikhwan' sgt2..!! teringin nk tgl di sana, nk m'yertai setiap aktiviti dorg.. tah bila dpt peluang..plg xsabar nk hadir dan dgr kursus solat yg dianjurkan.. Apa yg dpt ana coretkn di sini hny lah sebahagian dr pengalaman ana..terlalu byk jika ingin di detailkan.. wa...kerinduan menghimpit jiwa!!! Syukran Ya ALLAH, Kau kurniakan ku peluang sehebat ini.. =')

Tuesday, November 18, 2008

.::SubhanAllah.....Alhamdulillah (Part 1)::.

Prolog I:
Seperti yg dirancang, misi ronggeng II di teruskan wpn hny tgl ana dan Ila.. sapa yg agak misi ronggeng kitorg ni pasti bosan, hahaha....TAHNIAH!! tekaan anda meleset sama sekali.. =b

Prolog II:
Demi m'yahut cabaran Ila utk siap solat, mandi dan segala 'makneke' plg lewat kul 7pg, ana dgn segala kudrat yg dibekal Ilahi tlh berjaya mengharunginye..hehe..ala, slalu2 2 bkn nye lewat sgt pn..plg2 kul 8pg..hikhik..

Bab 1:
Main plan kitorg arini adalah utk ke Rawang.. Masih ingt dgn ent3 ana dl?? M'genai Rufaqa' Corp. yg membuat alam barzakh tiruan utk mereka2 yg ingin merasai pengalaman berbaring di dlm kotak yg sempit smbil menonton video ttg kematian bg menimbulkan keinsafan?? Seperti juga dlm ent3 terdahulu, ana mengakui tertarik dgn prog. ini dan berjanji utk ke sana jika ada kelapangan.. dan arini, janji itu terlunas jua akhirnya.. DI INGATKAN, ana BKN ke sana kerana isu video Sajak Kematian yg hangat diperkatakan oleh byk pihak kini.. niat ana cuma satu, utk muhasabah diri ttg hakikat penciptaan kita di ats bumi ALLAH ni, ketetapan stp yg hidup pasti merasai mati dan keyakinan terhadap wujudnya hari pembalasan.

Kitorg tiba di Bandar Country Home dlm pukul 9++pg, i2 pn setelah singgah bertny di sana sini..Dan pencarian kitorg seakan menemui kegagalan bile masih gagal bertemu tmpt yg di cari wpn kitorg dh ikut sejibik2 direction yg diberikan oleh penduduk sekitar..katenye lps je belok ke kiri, jmp la Rufaqa' Corp.. tp mana nye??? setelah pusing 2x ditmpt yg sama, ana ngn Ila sepakat utk skali lg berhenti bertny di sebuah kedai runcit..

Dlm pd i2, mata ana meliar pandang persekitaran di situ.. "kawasan ni nmpk mcm xhidup.. tp...wah, hebat pengurusan Ikhwan ni..2-3 kedai yg deret berdpn dgn jln besar ni dia je yg pny.." detik hati ana tatkala melihat papan nama kedai2 yg ada di bahagian hadapan rumah kedai di c2..

"Assalammu'aikum...maaf nk tmpg tny.." -ni br ayt mukadimah ana..hehe

"Wa'alaikummussalam...akak cari sape??" - adik yg duduk kt kaki 5 kedai runcit 2..

cam tau2 je kak ros ni (cilok ayt upin dan ipin jap) kitorg tgh mencari sesuatu..hahaha

"Kami cari Rufaqa' Corp. adik tau x?" -ana

"Ruqafa?? jap ek, mak cik Rahimah, akak ni cari Ruqafa Corp. kt mana 2??"- adik td

"Eh dik, Rufaqa' la" -gelabah jap ana..hikhik

"Kenapa adik cari Rufaqa' Corp.?" - sapa mak cik Rahimah tiba2..

Jeng jeng jeng!!! Siapakah mak cik Rahimah?? Apa akan terjd seterusnya?? Dptkah ana merasai baring di dlm kotak bersaiz manusia i2???

Adakah Waris akan kembali dan terus menghantui keluarga Marissa??? Ikuti sambungan nya pd episod yg akan dtg..

p/s: sori2..dh 'laloq' sgt ni..xlarat nk perah otak dh bercerita pgalaman indah sepanjang siang td..bdn n otak rs penat sgt.. Utk xbg semua yg bc part 1 ni sakit ati, ana bgtau siap2, sambungan citenya sgt menarik buat ana..tak tau la pd kalian..dan pengalaman hampir setgh hari berada di Bandar Country Homes ni memberi 1001 pengajaran dan saat manis buat ana dan tentu sekali juga buat Ila... sori gak sbb prolog dan bab 1 ni dikarang mcm men2 o xserius..InsyaAllah sambungannya akan diolah lbh serius..slmt mlm semua..Salam..Zzzzzz.....

Monday, November 17, 2008

.::Musim Ronggeng Kembali Lagi::.

bunyinye dh mcm "tora dtg lg" la plak.. hehehe

Arini dpt peluang 'ngukur' midvalley..wa..lps gian gak la.. dh lama rsnye xbuat ukur tnh ukur periksa ni..hahahaha... ni la gaya dak estate masuk mid.. wakakaka.. pnt gak la berjln ngukur keluasan mid ni ha.. nek lenguh satu bdn..tp yg penting puas ati..

mcm besa, kedai yg wajib dimasuki kalo dh m'jejak mid ni mesti MPH la kn.. wa, rambang mata wo..xleh thn... mcm2 gaya rase nye tym belek2 buku ni.. berdiri, m'nyangkung, merangkak, menyulor, menerap...ada gak la adegan jln itik berlangsung dlm 2-3 tapak..nasib x melompat katak je..

ana lazimnya pilih buku ikut siapa penulisnye.. antara penulis pilihan ana, Ramlee Awang Murshid (mmg addict gle kt karya beliau), Bikash Nur Idris, Ilham Hamdani, Fatimah Syarhah Mohammad Nordin n Habiburrahman El-Shirazy..so kalo dh melangkah ke bahagian novel Melayu ni, nama2 2 dl la ana search..

Sebenarnye ada novel yg ana dh target nk bli kali ni, tp dh soldout..wa......sedihnye!!! Tp, akhirnye kehampaan hati sembuh dgn kadar serta merta ble jmp karya lama Ramlee Awang Murshid!! PEI PAN!! wa.. dl ms cari gle2 xjmp..pas2 mmg dh putus asa la n rs agaknye novel ni dh x diulang cetak lg... mana tau upe2nye ada gak rezeki ana...alhamdulillah..hahahaha...ske2!! pasni mmg bz nk bc novel lak la kn..hehe..





Wednesday, November 12, 2008

.::Takziah Buat Lina Mariana::.

Lagi khabar duka ana terima.....

Doa ana semoga Lina sekeluarga tabah m'hadapi ujian ALLAH kali ini.. Setahu ana, tahun ini, 2x Lina kehilangan insan tersayang.. Pd bulan Julai atau Ogos yg lpas (ana kurang pasti), datuk Lina telah kembali ke Rahmatullah.. Pd hari ini pula, tanggal 12 Nov. 2008 bersamaan 14 Zulkaedah 1429H, Lina kehilangan pula ayahanda tercinta kira-kira jam 6.00ptg.. Sama2 kita sedekahkan Al-Fatihah dan doakan semoga ayah Lina di tempatkn di jannah ALLAH bersama2 para solehin dan sentiasa dlm rahmat kasih dan syg-NYA...

Utk p'getahuan, Lina masih ada 4 paper yg belum selesai..yg terdekat, esk jam 3.00ptg.. Tp telah diminta utk diberi pengecualian.. Semasa ent3 ni ditulis, Lina dlm perjlnan pulang ke Kedah.. Semoga Lina dan keluarga selamat sepanjang perjlnan.. Moga Lina cepat pulih semangat dan dpt meneruskan kehidupan demi meraih kejayaan di dunia dan di akhirat...

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Firman Allah SWT (maksudnya):" Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan (yang sebenar-benarnya). Dan hanya kepada Kamilah kamu dikembalikan. " [Surah Al-Anbiya:35]

" Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) memajukannya. " [Surah Al-Araf:34]

" Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. " [Surah Al-Imran:185]

p/s: sejak kebelakangan ni, kerap rsnya kedgran berita saudara2 kita yg hampir, kembali di jemput YANG MAHA PENCIPTA.. Ana sering terkesan bila mendengar khabar sebegini, xkira samada ana kenal atau tidak, rapat atau tidak, perasaan sedih 2 sering terbawa-bawa.. Sesungguhnya, dunia ini hanyalah negeri kecil di sebuah negara besar bernama akhirat.. Semoga usia kita yg masih berbaki tidak tahu berapa lama lg ni, dapat dimanfaatkan sebaiknya sebagai bekalan utk perjalanan ke negara akhirat yg kekal selamanya... Moga kita semua sentiasa dlm rahmat kasih dan syg ALLAH.. Wallahu'alam......

Wednesday, November 5, 2008

.::Kemaafan Kalian Ana Dambakan::.

Kata ustaz, dosa kita dgn ALLAH lebih mudah utk diampunkan berbanding dosa pd sesama insan.. pertamanya sbb ALLAH Maha P'gampun..Keduanya, kita blh berhubung terus dgn ALLAH bile2 ms, xpyh buat appoinment.. Tp bile dosa sesama insan ni, jgnkan dh susah nk bersua muka hatta kalo jmp pn ungkapan maaf 2 xterluah.. kadang2 pd pertemuan pertama pn kite dh boleh buat seseorg 2 terasa hati apatah lagi kalo tiap2 hari bersua muka..

Dlm kuliah Ustaz Ridzuan ari2 ade cite, sorg yg warak ni menangis bile xterjaga utk solat tahajjud hny pd satu mlm.. bile m'gadu pd gurunya, guru tersebut b'tny,


"Adakah engkau berbuat dosa?"

Jwb insan warak tersebut, "tak ade kecuali semasa di masjid smlm, aku terserempak dgn seorg insan yg sdg menangis semasa berdoa kepada ALLAH..insan itu menangis bersungguh2.. terdetik dlm hatiku adakah tangisannya ikhlas atau dibuat2"

"Bertaubatlah wahai muridku, kerana sesungguhnya engkau telah berbuat dosa dan kerana itu lah engakau tidak dipilih oleh ALLAH utk bertahajjud mlm td." ujur guru tersebut kemudiannya.

Ya ALLAH...kalau insan warak 2 xdipilih oleh ALLAH utk bertahajjud hny kerana dosanya yg berkata dlm hati tue, mcm mana lah dgn ana yg byk kali niat utk bgn tahjjud tp akhirnya xterbgn..terkadang tue siap terlajak bgn smp subuh pn terpaksa 'qada.. Jahilnya ana.. entah setinggi manalah dosa2 ana skrg hatta pd detik ana menaip setiap bait ayat nie.. Selama 21tahun lebih ana bernafas atas bumi ALLAH dan m'genali beribu insan, bohong kalo ana xberbuat dosa.. M'gumpat/m'gutuk, kasar berbicara, termakan, terminum, tergurau yg tak kena, tingkah laku yg m'yakitkan mata, dan beribu dosa lain ana lakukan..

Ikut hati nk mtk maaf pd teman2 secara berdepan, tp xtau dr mana nk dimulakan.. ayt bagaimana yg harus ana tuturkan..begini teruknya sifat ana.. masa buat dosa, xpikir panjang..tanpa segan silu..tp skrg, bila ingin m'yucikan diri agar diri ini dirahmati ALLAH, ibadah diterima-Nya, rs malu dan sangsi pula m'guasai diri..Ego! mgkin i2 lbh tepat rsnya..

Tp rasanya hati ana ni dh ckup xselesa.. Kerap ana pikir, smp bila ungkapan maaf 2 nk terbuku hny dlm hati...buatnya nikmat nyawa 2 diambil blk oleh ALLAH skrg, hah, apa nasib ana disana kelak.. Nauzubillah..xsanggup rsnye nk tggung seksa yg djanjikan ALLAH..

Buat semua insan yg ana kenal dan m'genali ana, guru2 ana, teman2 di Convent Kota, Taman Tsik, Convent Tpg, KMPk, UM, teman2 tuisyen, saudara mara ana, dan dimana jua kita berkenalan (walau seminit cuma p'kenalan kita), ana dgn ikhlas, serendah2 hati mohon kalian maafkan kesalahan2 ana... mungkin kata maaf 2 sukar utk dberikan dgn mudah, ana faham..mohon teman2 hubungi ana (bg yg tiada no tel ana, blh hantarkn email pd ana (
convent_tpg@yahoo.co.uk), ana akan cuba berbuat sedaya mungkin agar kalian dgn rela hati memaafkan kesalahan2 ana..

Ni bukan lawak hari raya (memandangkan skrg pn dlm masuk bln Zulkaedah) o kesedaran menjelang exam, tp benda ni dh lama berlegar dlm minda ana dan rsnye dh jadi nanah dlm diri.. Utk hari2 yg mendtg, kalo ana ada buat kalian terasa hati, tegur direct, insyaALLAH ana terima dgn lapang dada...

p/s: InsyaALLAH, kesalahan kalian pd ana, ana dh maafkan dunia dan akhirat.. InsyaALLAH ana ikhlas...walau apa bentuk kesalahan dan seteruk mana pn.. InsyaALLAH..

Tuesday, November 4, 2008

.::Itu Kisah Mereka, Bagaimana Dgn Kita::.

Sewaktu sdg bersemangat utk mencari info atau blog yg menceritakan ttg seseorg yg ingin dikenali peribadinya dgn lebih mendlm, tiba2 cursor ni terklik kepada satu pautan yg ant. isi kandungannya berbunyi:

"Al-Fatihah buat Nur Khairiah Singka a.k.a nur a.k.a noma a.k.a nor....."

Tak tau kenapa ana tertarik ingin membaca lanjut.. ana tak kenal kpd empunya nama.. tp percaya atau tidak sepanjang hari ana meneliti setiap blog atau penulisan mengenai insan ini dan seterusnya membawa ana berkenalan dgn 2 org lg hamba-Nya yg juga telah terlebih dahulu mendahului kita pulang ke pangkuan-Nya, yg ana kira kisah hidup mereka boleh dijadikan teladan buat kita yg masih dibekalkan dgn sesuatu yg di panggil NYAWA....

Di bwh merupakan URL yg blh di lawati utk mengetahui kisah mereka.....

Nur Khairiah Singka :
http://nursingka.blogdrive.com/ , http://khairiah.fotopages.com/

Siti Aisyah Bakri :
http://sitiaisyahbakri08.blogspot.com/

Siti Hajar Izham :
http://untukmu-sahabat.blogspot.com/

bagi sesiapa yg berminat utk m'getahui kejadian sebenar disebalik tragedi yg menimpa Nur Khairiah Singka dan Siti Aisyah Bakri, blh klik di sini.. <<http://aisyaya08.blogspot.com/2008/10/lagi-cerita-sedihpart-one.html>>

p/s: menitis air mata ana tatkala membaca kisah mereka.. ada hikmah ana terklik pd tautan ini sebenarnya.. ana pasti... semuanya dirancang oleh Allah.. Al-Fatihah buat saudara kita ini..moga segala amalan mereka di rahmati Allah SWT...

Friday, October 31, 2008

.::Mari Kita Berpesan2::.

Masih ingat kata-kata ibu sambil memberi wang dan berpesan.....
"Pergilah ke kedai Pak Mamat beli sekati gula dan sekati tepung, kalau tiada pergike kedai Maniam, kalau tiada jua belilah di kedai Ah Chong."

Sambil berlari girang dicelah-celah pepohon nyiur yang melambai indah dengan sarang-sarang tempua berhayunan bagaikan buaian aku membeli guladan tepung di kedai Pak Mamat. Bertahun-tahun begitu, sesekali aku kekedai Maniam dan Ah Chong.

Kata Ibu:
"Beli di kedai Pak Mamat kita dapat berkat Pak Mamat membayar zakat kalau beli di kedai Maniam dan Ah Chong siapa menanggung dosa kalau mereka jadi kaya raya wang tadi dibina patung-patung dewa kita terheret percuma masuk neraka hanya sedikit yang masuk syurga selainnya masuk neraka kerana subhat membina Muruga dan Dewa."

Kata Ibu:
"Kalau mereka menjadi kaya raya nanti mereka menjadi ceti diberi Melayu pinjamnya wang habis dilelongnya tanah warisan kerana Melayu tak mampu bayar hutang."

Kata Ibu:
"Kalau mereka kaya raya habis dibelinya tanah dan bendang padi naik harga kerana Melayu hanya jadi kuli bukan tuan kilang buka kita punya kedai juga bukan kita punya tengok tu minum kopi pun kata mereka sedapdikedai Cina."

Kata Ibu:
"Kalau mereka kaya raya habis dibelinya pekan dan kampung kita nantinya tinggal di pinggir sungai bakau dan berumah di bukit bukau tapi kini sungai juga dibeli dijadikan kolam udang, bukit juga dibeli dibina kondo mewah. Melayu mahu tinggal di mana? Dalam hutan belantara?"

Kata Ibu:
"Tanamlah kucai kita dapat berkat kerana makan sayur yang tidak subhat,kucai di kedai Cina disiram najis babi.Kalau kita tanam kucai kita gemukkan kucai dengan tahi kambing."

Kata Ibu:
"Jangan makan tokua (tauhu) kalau tak tahu siapa pembuatnya. Jangan makan mikalau Ah Chai yang membuatnya. Kalau makan makanan subhat,hati hilang sinarnya kerana memakan makanan subhat. Hati dipenuhi bintik bintik hitam penuh noda dan dosa. Hati akhirnya mati. Kita nantinya semakin renggang dari kekasih tuhan. Kita nantinya menjauhkan diri yang Maha Pencipta. Dosa kita berganda-ganda lalu tuhan turunkan bala."

Monday, October 27, 2008

.::Sudahnyeee::.



p/s: dlm dmm2 smpt lg penuhi undangan open house d umh alan mlm ni.. time kasih byk2 pd alan kerana sudi jemput.. nk ckp sket, "XACI!! KO XPAKE BAJU RAYA!!" (Tgkap gmbr sekeping je pn kt sana sbb tgh dmm xde mo0d nk b'gambar sgt..)

Sunday, October 26, 2008

.::Ngadap Firaun::.

Blk dr umh ila lbh kurang kul 3.50ptg..awl lg ni.. so, semua sepakat nk g ngadap firaun.. FIRAUN??? hehehe.. lets ronggeng at sunway pyramid!! bkn slalu nk dtg area2 ni..makanya, amek la kesempatan yg terbentang luas ni.. =)

Masuk2 kawasan parking kt sunway ni ana ngn tipah dh t'nganga..wa...bagus2..siap ada tunjuk lg bpe bay yg kosong n setiap bay yg kosong ditandakan ngn lampu ijo (bkn biru ye tipah..ahaks!) n kalo bay 2 berisi, lampu merah akan nyala.. value mesti nek la canggini.. (ape guna amek kos estate management ye x.. bile tgk bangunan ape2 je skrg da mula scan hbs2..hehehe)

Sesi ronggeng arini lebih kepada windowshopping, doorshopping dan seangkatan dgnnya.. dan harus jugak ada sesi tgkap2 gambo.. =) huh, agak m'guji iman gak la tgk brg kt sunway ni ha.. dr bj ke kasut, kasut ke teddybear, semua rs cm nk hangkut je.. selesai solat asar, kitorg smbg lg jenjalan itik jln ayam berapa eko kambing seratus lima puloh...lalalalala.. hikhikhik =D kul 6.30ptg br le grk blk..2 pn setelah diseret oleh kak sue..huhu..xmo blk!! nk tgl sini.. uhuk2.. =( tym blk 2 da xto ikut jln mana..niat nk cari lebuhraya persekutuan blk la, tup2 jmp tol! cit termasuk NPE..busuk btl.. xpasal2 kena pau RM3.20!

Setel anto kak sue ngn mar blk umh, kitorg m'ronggeng lg..yuhuuu!!! hahahaha..xde g mana pn..jz mkn2 kt ali cafe.. pilih tmpt ni pn sbb ada surau..dr segi ke enakkan masakannye, sedap lg 3rd (kursiah2 3rd, kursiah2 3rd..wakakaka..idop 3rd!) selesaikan solat maghrib dl, br le teruskan dgn sesi m'ode..br leh mkn ngn tenang ye x.. =D wa, setel mkn, da x ronggeng memane da..bdn pn da lotih, better blk ke pangkal jln..huhuhu





muncong2 mulut..hahaha..muke mcm mak2 pilih brg =)


p/s: blk2 je trus seseme.. wa..dmm exam da bermula (ke dmm ronggeng?? wakakakaka)

.::Open House Ila::.

Kalo smlm ke rumah tipah, arini giliran ke rumah ila.. wa..mkn free 2 ari berturut2.. alhamdulillah.. =D Pepg lg ila da hantar msg bgto jgn dtg awl sgt cz mknn x siap lg.. cuak la 2 ana wt surprise same cm g umh tipah smlm..hehehe.. Kul 1.30ptg lebih2, kuar blik n tgu tipah ngn syida kt tangga.. muka bangga je sbb dh dgr ckp tipah smlm jgn pake bj biru, nnt sama ngn dia..ok fine, ana pakai bj ijo..dr celah rimbunan pokok bunga, nmpk le kelibat kaki cik tipah kte b'jln menuju ke arah ana.. tiba2, tet!

"wei, apasal bj kte sama???!!!"-tipah

"ko kate jgn pake bj biru..ni baju ijo!"-ana

"ni biru la!"-tipah

"ijo!"-ana

tgh syok bertekak biru ijo, ijo biru, tibe2 syida trn ngn memakai bj putih ke'krim'an..

"ko nek cari bj sedondon ngn kitorg skrg!-tipah

tet! ske wt ana pecah perut la makcik sorg ni..wakakakakaka =))

Bergerak dr um kul 1.40ptg ngn tipah n syida..tym otw, sggah di stesen U utk jmpt mar ngn kak sue.. p'jlnan arini rs sekejap sgt sbb highway lengang.. yuhuuu!! kul 2ptg kitorg dh pn tercangak dpn pin2 umh ila.. yes, berjaya gak bg makcik sorg ni t'kejut beruk..gelabah muka kena sergah.. wakakaka =))

Mcm smlm gak tym kt umh tipah, kitorg ttp jd org pertama yg smp.. =D eceh, mula2 semua malu2 nk mulakn.. tp ble sorg da stat amek mknn, mmg x renti wt marathon ke meja hidangan.. =D hidangan semua sedap2.. dpt gak lepas rindu pd lemang..(hehe..tym ry ari2 rs cm xde feel nk mkn lemang).. antara hidangan yg ada termasuk la nasi himpit, rendang daging, nasi tomato kot hehe, kuah kacang, lemang (mestila kn..hehe) ngn kek pisang (sodap..cian syida xsmpt rs =D)

tgh kitorg kusyuk ngadap pinggan msing2, nmpk le bdk2 lalu lalang dpn umh smbil jeling2 kitorg.. nk usha juadah le 2.. ble ajak masuk, dorg kate tgu mak.. hehe..ingt zmn kanak2 rebena dl, ape2 tgu mak gak..anak mak le kate kn.. =D ngam2 je after kitorg selesai mkn, maka dtg la kanak2 tersebut bersama bunda2nya..hehe..yes yes!! leh kaco bdk2 lg.. hehehe =D

dlm byk2 budak ni, kitorg atau lebih tepat ana amt le tertarik ngn sepasang kembo seiras ni.. syafiq ngn syadid.. si abg amat le hyper, yg adik malu2 alah.. adoi..malu lg.. mula 2 ana tny pd ila, mane satu syafiq, mana satu syadid... kate ila yg dok sblh kiri mak dia 2 syadid rsnye.. tup2 dak 2 g amek gula2 yg terhidang..

"Upss, yg ni syafiq!" -ila

Tet! hahahahahaha..kelakar giler cara nk bezakan dorg.. =D seterusnya mula la sesi 'ngorat'.. puas pujuk si kembo ni tgkp gambo, dok la tunduk2 smbl sengih2..adoi, kena blaja teknik len ni.. Slps teknik pujuk yg berjln slama 10min gagal, teknik sembg2 pula dijlnkan..

"Syadid, umo bpe ni?"-ana

diam..sengih2 (sambil menunjukkan gg arnab nye)-syadid

"pemalunye dia...syafiq, umo bpe?"-ana

"hehe..7.."-syafiq

ha..kan senang tny ngn yg xmalu ni.. =D

"besonye jam... sape bli ni?"-ana

"mak beli.."-syafiq

"wajib same ke brg ngn syadid?"-ana

"a'ah..hehe"-syafiq

"syafiq, meh le tgkap gambo ngn akak.... akak nk blk da ni ha..meh la....." -ana

"hehehe"-syafiq (smbl terus wt pertandingan mengutip gula2 bersama rakan2 seperjuangan..sedor x sedor, dh licin balang gula2 2..hi, ibarat budak2 jmp balang gula2 btl)

ble smp part ajak tangkap gambo same, dua2 jd syadid! xpe korg... waaaaaaaaaaaaaaaaa... last2 ila bg idea bernas pny..

"man, ko pgg he mangkuk gula2 tue..nk xnk kena ngadap ko gak nnt..ngeh ngeh ngeh"-ila

"leh tahan gak ko ek ila"- ana

tp, nk wt pe nye..mangkuk tue pn dh licin.. adeh.. setelah puas ikhtiar n doa, ana tawakal je la..hehe.. AKHIRNYA, dpt gak..hehe.. selesai sesi tgkap bdk2 ni, upss, tgkap gambo bdk2 ni....kitorg pn mtk diri memandangkan tetamu pn dh semakin ramai.. Time kacih sgt2 pd ila, angah ngn ucu cz sudi jemput kitorg.. semua hidangan mmg sodap2 lah.. ry thn dpn leh tempah kuih ry ek.. =D


org len leka tgk tb, tipah ttp kusyuk ngadap pinggan..caya lah mak cik! =D

pose tuan rumah =)

dpt gak snap pic ucu..ngeh ngeh ngeh =)

syida, mar ngn kak sue =)

w/pn berjaya mengalihkan mata ke arah tb, tp tgn tipah..............tetap pd MAKANAN! =D

adat tuan umah..bz je angah ngn ila =)

sape2 tgk pic ni pn rsnye dh blh agak mana satu syafiq, mana satu syadid =)

jgn t'kejut, bkn syafiq n syadid je kemba k.. =)

pose b4 blk =)

.::Detik Akhir Fatimah Az-Zahra::.

SUATU malam ketika aku sedang nyenyak tidur tiba-tiba aku melihat seolah-olah ayahanda menjelma di hadapanku. Perasaan kasih pada ayahanda tidak dapat ditahan-tahankan lagi, lalu aku berteriak: "Ayah... sudah lama tiada berita dari langit sejak ayahanda tiada!"Waktu itu aku terlalu rindu setelah beberapa hari ayahanda wafat. Ketika aku sedang memanggil-manggil ayahanda, muncul pula para malaikat bersaf-saf lantas menarik tanganku, membawa aku naik ke langit.

Apabila aku mendongak temampaklah istana-istana indah yang dikelilingi taman-taman pawana serta anak-anak sungai mengalir saujana mata memandang.Keindahan istana demi istana dan taman demi taman berjajaran di hadapan mata begitu mengasyikkan. Dari celahan pintu-pintu istana tersebut menjelmalah para bidadari seolah-olah patung bernyawa yang sangat jelita, sentiasa tersenyum dan bergelak ketawa. Bidadari itu berkata kepadaku: "Selamat datang wahai makhluk yang diciptakan syurga untuknya, dan kerana ayahanda kamu, kami diciptakan..."

Malaikat itu terus membawa aku naik ke langit seterusnya sehingga memasuki sebuah tempat yang dipenuhi istana-istana yang lebih indah daripada sebelumnya. Cahayanya bergemerlapan.Dalam setiap istana itu terdapat rumah-rumah berisi pelbagai perhiasan indah yang belum pernah dilihat mata, tidak terdengar di telinga dan tidak pernah tersirat di hati. Penghuni istana-istana ini sentiasa bergembira, bergelak ketawa dan ceria. Di istana itu terdapat pelbagai kain sutera nipis dan tebal. Juga terdapat selimut-selimut daripada sutera dengan pelbagai warna dan corak.Di atas rak-rak kelihatan pelbagai jenis gelas diperbuat daripada emas dan perak yang sungguh menawan. Pelbagai jenis hidangan makanan, buah-buahan serta air minuman yang lazat dan enak tersedia untuk dimakan. Pemandangan di taman-taman pula sungguh memukau dengan aliran sungai yang warnanya lebih putih daripada susu, rasanya lebih manis daripada madu dan baunya lebih semerbak daripada kesturi.

Aku yang kehairanan dan takjub lantas bertanya: "Untuk siapakah tempat-tempat indah sebegini dicipta? Apa nama sungai-sungai yang harum mewangi ini?"Malaikat-malaikat itu menjawab:"Tempat ini adalah Firdaus, tempat paling tinggi dan tiada lagi syurga di atasnya. Syurga Firdaus ini khas untuk singgahsana ayahandamu, semua rasul, nabi, para syuhada dan syiddiqun yang dicintai Allah. Sungai ini bernama al-Kautsar yang telah Allah janjikan kepada ayahandamu."

Aku bertanya lagi: "Di mana ayahandaku?"

Malaikat-malaikat menjawab: "Sebentar lagi ayahandamu akan datang menjemputmu!"

Tidak lama kemudian aku ternampak istana-istana yang sangat putih dan permaidani yang tersangat indah. Tiba-tiba aku sudah berada di atas permaidani yang terbentang di atas singgahsana. Aku ternampak ayahandaku sedang berehat di atas singgahsana tersebut dikelilingi sekelompok orang yang tidak dikenali. Ayahanda menarik tanganku dan mencium dahiku berkali-kali.

Ayahanda berkata: "Selamat datang wahai puteriku!"Lalu ayahanda meletakkan aku di atas pangkuannya dan berkata lagi:"Wahai puteriku, tidakkah engkau lihat apa yang telah dijanjikan Allah kepadamu dan yang akan engkau perolehi?"Ayahanda menunjukkan istana-istana yang disaluti bermacam-macam hiasan yang indah menawan serta berkilau-kilauan, saujana mata memandang.

Ayahanda berkata: "Inilah tempat tinggalmu, kediaman suamimu, kedua-dua anakmu serta orang-orang yang mencintaimu dan mencintai mereka. Bergembiralah... engkau akan mengikut ayahanda datang ke sini beberapa hari lagi..."

Aku berkata: "Kalau begitu senanglah hatiku dan bertambah rindu pada ayahanda."Selepas berjumpa beberapa ketika dengan ayahanda, aku terjaga. Tubuhku menggigil dan terasa takut yang amat sangat. Aku masih teringat-ingat bisikan ayahanda. Aku akan mengikut langkah ayahanda beberapa hari lagi. Aku masih ingat ayahanda berkata perkara yang sama sebelum wafat. Ayahanda pernah membisikkan bahawa akulah orang pertama yang menyahut panggilan Ilahi selepasnya.

Sejak hari ayahanda wafat lagi aku selalu menangis dan bersedih. Perasaan sedih makin terasa selepas bermimpi bertemu ayahanda. Aku tahu tidak lamalagi aku akan meninggalkan dunia fana ini untuk bersama ayahanda tercinta di akhirat yang kekal, aman dan sentosa.Aku menceritakan mimpi tersebut pada suamiku dan juga pembantuku Asma binti Umays. Aku beritahu saat ajal hampir tiba. Asma menunjukkan pelepah kurma basah untuk membuat usungan seperti yang dilihat dibuat di Habshah.

Aku tersenyum apabila melihat keranda itu. Aku berwasiat supaya jenazahku nanti dikebumikan pada malam hari agar tiada seorang pun yang marah apabila melihat jenazahku. Aku juga meminta suamiku supaya menikahi Umamah, saudara perempuanku. Umamah menyayangi anakku seperti aku menyayangi mereka.Setelah merasa saat ajal hampir tiba aku membawa dua orang anakku menziarah makam ayahanda. Tubuhku terasa sangat lemah untuk memijak. Tapi aku gagahi juga untuk bersembahyang dua rakaat antara mimbar dan makam ayahanda.

Tidak lama lagi jasadku akan berpisah dengan roh. Aku akan meninggalkan dua puteraku. Lalu aku peluk dan cium kedua-duanya bertubi-tubi. Sayang, ibumu terpaksa pergi dulu...Selamat tinggal sayangku, puteraku dan suami tercinta. Biarlah aku menghadap Ilahi tanpa tangisan sesiapa. Aku tidak sanggup melihat tangisan puteraku dan suamiku. Biarlah mereka berada di sisi makam ayahanda dan suamiku bersembahyang. Kalau boleh aku mahu tinggalkan dunia ini dalam bersujud pada Ilahi.

Aku terus meninggalkan dua puteraku dan membiarkan suamiku bersembahyang di masjid. Aku mengambil ramuan hanuth, sejenis pengawet mayat yang ayahandaku biasa gunakan. Aku siramkan air ramuan itu ke seluruh tubuhku. Kemudian aku memakai kain sisa kapan ayahandaku. Selepas itu sekali lagi aku memanggil Asma binti Umays yang sentiasa mengurus dan merawatku.Pada Asma aku berpesan, "Wahai Asma, perhatikanlah aku. Sekarang aku hendak masuk ke rumah membaringkan tubuhku sekejap. Jika aku tidak keluar, panggillah aku tiga kali dan aku akan menjawab panggilanmu. Tetapi jika aku tidak menjawab, ketahuilah aku telah mengikut jejak langkah ayahandaku!"

Setelah sejam berlalu, Asma memanggil-manggil nama wanita itu tetapi tiada sebarang jawapan. Ketika penjaga itu masuk, dia terkejut apabila melihat wanita kurus cengkung itu meninggal dunia dalam sujudnya. Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun...

p/s: Aku dalam cerita di atas ialah Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah dengan isteri pertamanya Siti Khadijah. Fatimah meninggal dunia dalam usia 28 tahun setelah 40 hari Rasulullah s.a.w. wafat (bersamaan 3 Ramadhan 11H) dan jenazahnya dimakamkan di perkuburan Baqi' di Madinah.