Friday, October 31, 2008

.::Mari Kita Berpesan2::.

Masih ingat kata-kata ibu sambil memberi wang dan berpesan.....
"Pergilah ke kedai Pak Mamat beli sekati gula dan sekati tepung, kalau tiada pergike kedai Maniam, kalau tiada jua belilah di kedai Ah Chong."

Sambil berlari girang dicelah-celah pepohon nyiur yang melambai indah dengan sarang-sarang tempua berhayunan bagaikan buaian aku membeli guladan tepung di kedai Pak Mamat. Bertahun-tahun begitu, sesekali aku kekedai Maniam dan Ah Chong.

Kata Ibu:
"Beli di kedai Pak Mamat kita dapat berkat Pak Mamat membayar zakat kalau beli di kedai Maniam dan Ah Chong siapa menanggung dosa kalau mereka jadi kaya raya wang tadi dibina patung-patung dewa kita terheret percuma masuk neraka hanya sedikit yang masuk syurga selainnya masuk neraka kerana subhat membina Muruga dan Dewa."

Kata Ibu:
"Kalau mereka menjadi kaya raya nanti mereka menjadi ceti diberi Melayu pinjamnya wang habis dilelongnya tanah warisan kerana Melayu tak mampu bayar hutang."

Kata Ibu:
"Kalau mereka kaya raya habis dibelinya tanah dan bendang padi naik harga kerana Melayu hanya jadi kuli bukan tuan kilang buka kita punya kedai juga bukan kita punya tengok tu minum kopi pun kata mereka sedapdikedai Cina."

Kata Ibu:
"Kalau mereka kaya raya habis dibelinya pekan dan kampung kita nantinya tinggal di pinggir sungai bakau dan berumah di bukit bukau tapi kini sungai juga dibeli dijadikan kolam udang, bukit juga dibeli dibina kondo mewah. Melayu mahu tinggal di mana? Dalam hutan belantara?"

Kata Ibu:
"Tanamlah kucai kita dapat berkat kerana makan sayur yang tidak subhat,kucai di kedai Cina disiram najis babi.Kalau kita tanam kucai kita gemukkan kucai dengan tahi kambing."

Kata Ibu:
"Jangan makan tokua (tauhu) kalau tak tahu siapa pembuatnya. Jangan makan mikalau Ah Chai yang membuatnya. Kalau makan makanan subhat,hati hilang sinarnya kerana memakan makanan subhat. Hati dipenuhi bintik bintik hitam penuh noda dan dosa. Hati akhirnya mati. Kita nantinya semakin renggang dari kekasih tuhan. Kita nantinya menjauhkan diri yang Maha Pencipta. Dosa kita berganda-ganda lalu tuhan turunkan bala."

Monday, October 27, 2008

.::Sudahnyeee::.



p/s: dlm dmm2 smpt lg penuhi undangan open house d umh alan mlm ni.. time kasih byk2 pd alan kerana sudi jemput.. nk ckp sket, "XACI!! KO XPAKE BAJU RAYA!!" (Tgkap gmbr sekeping je pn kt sana sbb tgh dmm xde mo0d nk b'gambar sgt..)

Sunday, October 26, 2008

.::Ngadap Firaun::.

Blk dr umh ila lbh kurang kul 3.50ptg..awl lg ni.. so, semua sepakat nk g ngadap firaun.. FIRAUN??? hehehe.. lets ronggeng at sunway pyramid!! bkn slalu nk dtg area2 ni..makanya, amek la kesempatan yg terbentang luas ni.. =)

Masuk2 kawasan parking kt sunway ni ana ngn tipah dh t'nganga..wa...bagus2..siap ada tunjuk lg bpe bay yg kosong n setiap bay yg kosong ditandakan ngn lampu ijo (bkn biru ye tipah..ahaks!) n kalo bay 2 berisi, lampu merah akan nyala.. value mesti nek la canggini.. (ape guna amek kos estate management ye x.. bile tgk bangunan ape2 je skrg da mula scan hbs2..hehehe)

Sesi ronggeng arini lebih kepada windowshopping, doorshopping dan seangkatan dgnnya.. dan harus jugak ada sesi tgkap2 gambo.. =) huh, agak m'guji iman gak la tgk brg kt sunway ni ha.. dr bj ke kasut, kasut ke teddybear, semua rs cm nk hangkut je.. selesai solat asar, kitorg smbg lg jenjalan itik jln ayam berapa eko kambing seratus lima puloh...lalalalala.. hikhikhik =D kul 6.30ptg br le grk blk..2 pn setelah diseret oleh kak sue..huhu..xmo blk!! nk tgl sini.. uhuk2.. =( tym blk 2 da xto ikut jln mana..niat nk cari lebuhraya persekutuan blk la, tup2 jmp tol! cit termasuk NPE..busuk btl.. xpasal2 kena pau RM3.20!

Setel anto kak sue ngn mar blk umh, kitorg m'ronggeng lg..yuhuuu!!! hahahaha..xde g mana pn..jz mkn2 kt ali cafe.. pilih tmpt ni pn sbb ada surau..dr segi ke enakkan masakannye, sedap lg 3rd (kursiah2 3rd, kursiah2 3rd..wakakaka..idop 3rd!) selesaikan solat maghrib dl, br le teruskan dgn sesi m'ode..br leh mkn ngn tenang ye x.. =D wa, setel mkn, da x ronggeng memane da..bdn pn da lotih, better blk ke pangkal jln..huhuhu





muncong2 mulut..hahaha..muke mcm mak2 pilih brg =)


p/s: blk2 je trus seseme.. wa..dmm exam da bermula (ke dmm ronggeng?? wakakakaka)

.::Open House Ila::.

Kalo smlm ke rumah tipah, arini giliran ke rumah ila.. wa..mkn free 2 ari berturut2.. alhamdulillah.. =D Pepg lg ila da hantar msg bgto jgn dtg awl sgt cz mknn x siap lg.. cuak la 2 ana wt surprise same cm g umh tipah smlm..hehehe.. Kul 1.30ptg lebih2, kuar blik n tgu tipah ngn syida kt tangga.. muka bangga je sbb dh dgr ckp tipah smlm jgn pake bj biru, nnt sama ngn dia..ok fine, ana pakai bj ijo..dr celah rimbunan pokok bunga, nmpk le kelibat kaki cik tipah kte b'jln menuju ke arah ana.. tiba2, tet!

"wei, apasal bj kte sama???!!!"-tipah

"ko kate jgn pake bj biru..ni baju ijo!"-ana

"ni biru la!"-tipah

"ijo!"-ana

tgh syok bertekak biru ijo, ijo biru, tibe2 syida trn ngn memakai bj putih ke'krim'an..

"ko nek cari bj sedondon ngn kitorg skrg!-tipah

tet! ske wt ana pecah perut la makcik sorg ni..wakakakakaka =))

Bergerak dr um kul 1.40ptg ngn tipah n syida..tym otw, sggah di stesen U utk jmpt mar ngn kak sue.. p'jlnan arini rs sekejap sgt sbb highway lengang.. yuhuuu!! kul 2ptg kitorg dh pn tercangak dpn pin2 umh ila.. yes, berjaya gak bg makcik sorg ni t'kejut beruk..gelabah muka kena sergah.. wakakaka =))

Mcm smlm gak tym kt umh tipah, kitorg ttp jd org pertama yg smp.. =D eceh, mula2 semua malu2 nk mulakn.. tp ble sorg da stat amek mknn, mmg x renti wt marathon ke meja hidangan.. =D hidangan semua sedap2.. dpt gak lepas rindu pd lemang..(hehe..tym ry ari2 rs cm xde feel nk mkn lemang).. antara hidangan yg ada termasuk la nasi himpit, rendang daging, nasi tomato kot hehe, kuah kacang, lemang (mestila kn..hehe) ngn kek pisang (sodap..cian syida xsmpt rs =D)

tgh kitorg kusyuk ngadap pinggan msing2, nmpk le bdk2 lalu lalang dpn umh smbil jeling2 kitorg.. nk usha juadah le 2.. ble ajak masuk, dorg kate tgu mak.. hehe..ingt zmn kanak2 rebena dl, ape2 tgu mak gak..anak mak le kate kn.. =D ngam2 je after kitorg selesai mkn, maka dtg la kanak2 tersebut bersama bunda2nya..hehe..yes yes!! leh kaco bdk2 lg.. hehehe =D

dlm byk2 budak ni, kitorg atau lebih tepat ana amt le tertarik ngn sepasang kembo seiras ni.. syafiq ngn syadid.. si abg amat le hyper, yg adik malu2 alah.. adoi..malu lg.. mula 2 ana tny pd ila, mane satu syafiq, mana satu syadid... kate ila yg dok sblh kiri mak dia 2 syadid rsnye.. tup2 dak 2 g amek gula2 yg terhidang..

"Upss, yg ni syafiq!" -ila

Tet! hahahahahaha..kelakar giler cara nk bezakan dorg.. =D seterusnya mula la sesi 'ngorat'.. puas pujuk si kembo ni tgkp gambo, dok la tunduk2 smbl sengih2..adoi, kena blaja teknik len ni.. Slps teknik pujuk yg berjln slama 10min gagal, teknik sembg2 pula dijlnkan..

"Syadid, umo bpe ni?"-ana

diam..sengih2 (sambil menunjukkan gg arnab nye)-syadid

"pemalunye dia...syafiq, umo bpe?"-ana

"hehe..7.."-syafiq

ha..kan senang tny ngn yg xmalu ni.. =D

"besonye jam... sape bli ni?"-ana

"mak beli.."-syafiq

"wajib same ke brg ngn syadid?"-ana

"a'ah..hehe"-syafiq

"syafiq, meh le tgkap gambo ngn akak.... akak nk blk da ni ha..meh la....." -ana

"hehehe"-syafiq (smbl terus wt pertandingan mengutip gula2 bersama rakan2 seperjuangan..sedor x sedor, dh licin balang gula2 2..hi, ibarat budak2 jmp balang gula2 btl)

ble smp part ajak tangkap gambo same, dua2 jd syadid! xpe korg... waaaaaaaaaaaaaaaaa... last2 ila bg idea bernas pny..

"man, ko pgg he mangkuk gula2 tue..nk xnk kena ngadap ko gak nnt..ngeh ngeh ngeh"-ila

"leh tahan gak ko ek ila"- ana

tp, nk wt pe nye..mangkuk tue pn dh licin.. adeh.. setelah puas ikhtiar n doa, ana tawakal je la..hehe.. AKHIRNYA, dpt gak..hehe.. selesai sesi tgkap bdk2 ni, upss, tgkap gambo bdk2 ni....kitorg pn mtk diri memandangkan tetamu pn dh semakin ramai.. Time kacih sgt2 pd ila, angah ngn ucu cz sudi jemput kitorg.. semua hidangan mmg sodap2 lah.. ry thn dpn leh tempah kuih ry ek.. =D


org len leka tgk tb, tipah ttp kusyuk ngadap pinggan..caya lah mak cik! =D

pose tuan rumah =)

dpt gak snap pic ucu..ngeh ngeh ngeh =)

syida, mar ngn kak sue =)

w/pn berjaya mengalihkan mata ke arah tb, tp tgn tipah..............tetap pd MAKANAN! =D

adat tuan umah..bz je angah ngn ila =)

sape2 tgk pic ni pn rsnye dh blh agak mana satu syafiq, mana satu syadid =)

jgn t'kejut, bkn syafiq n syadid je kemba k.. =)

pose b4 blk =)

.::Detik Akhir Fatimah Az-Zahra::.

SUATU malam ketika aku sedang nyenyak tidur tiba-tiba aku melihat seolah-olah ayahanda menjelma di hadapanku. Perasaan kasih pada ayahanda tidak dapat ditahan-tahankan lagi, lalu aku berteriak: "Ayah... sudah lama tiada berita dari langit sejak ayahanda tiada!"Waktu itu aku terlalu rindu setelah beberapa hari ayahanda wafat. Ketika aku sedang memanggil-manggil ayahanda, muncul pula para malaikat bersaf-saf lantas menarik tanganku, membawa aku naik ke langit.

Apabila aku mendongak temampaklah istana-istana indah yang dikelilingi taman-taman pawana serta anak-anak sungai mengalir saujana mata memandang.Keindahan istana demi istana dan taman demi taman berjajaran di hadapan mata begitu mengasyikkan. Dari celahan pintu-pintu istana tersebut menjelmalah para bidadari seolah-olah patung bernyawa yang sangat jelita, sentiasa tersenyum dan bergelak ketawa. Bidadari itu berkata kepadaku: "Selamat datang wahai makhluk yang diciptakan syurga untuknya, dan kerana ayahanda kamu, kami diciptakan..."

Malaikat itu terus membawa aku naik ke langit seterusnya sehingga memasuki sebuah tempat yang dipenuhi istana-istana yang lebih indah daripada sebelumnya. Cahayanya bergemerlapan.Dalam setiap istana itu terdapat rumah-rumah berisi pelbagai perhiasan indah yang belum pernah dilihat mata, tidak terdengar di telinga dan tidak pernah tersirat di hati. Penghuni istana-istana ini sentiasa bergembira, bergelak ketawa dan ceria. Di istana itu terdapat pelbagai kain sutera nipis dan tebal. Juga terdapat selimut-selimut daripada sutera dengan pelbagai warna dan corak.Di atas rak-rak kelihatan pelbagai jenis gelas diperbuat daripada emas dan perak yang sungguh menawan. Pelbagai jenis hidangan makanan, buah-buahan serta air minuman yang lazat dan enak tersedia untuk dimakan. Pemandangan di taman-taman pula sungguh memukau dengan aliran sungai yang warnanya lebih putih daripada susu, rasanya lebih manis daripada madu dan baunya lebih semerbak daripada kesturi.

Aku yang kehairanan dan takjub lantas bertanya: "Untuk siapakah tempat-tempat indah sebegini dicipta? Apa nama sungai-sungai yang harum mewangi ini?"Malaikat-malaikat itu menjawab:"Tempat ini adalah Firdaus, tempat paling tinggi dan tiada lagi syurga di atasnya. Syurga Firdaus ini khas untuk singgahsana ayahandamu, semua rasul, nabi, para syuhada dan syiddiqun yang dicintai Allah. Sungai ini bernama al-Kautsar yang telah Allah janjikan kepada ayahandamu."

Aku bertanya lagi: "Di mana ayahandaku?"

Malaikat-malaikat menjawab: "Sebentar lagi ayahandamu akan datang menjemputmu!"

Tidak lama kemudian aku ternampak istana-istana yang sangat putih dan permaidani yang tersangat indah. Tiba-tiba aku sudah berada di atas permaidani yang terbentang di atas singgahsana. Aku ternampak ayahandaku sedang berehat di atas singgahsana tersebut dikelilingi sekelompok orang yang tidak dikenali. Ayahanda menarik tanganku dan mencium dahiku berkali-kali.

Ayahanda berkata: "Selamat datang wahai puteriku!"Lalu ayahanda meletakkan aku di atas pangkuannya dan berkata lagi:"Wahai puteriku, tidakkah engkau lihat apa yang telah dijanjikan Allah kepadamu dan yang akan engkau perolehi?"Ayahanda menunjukkan istana-istana yang disaluti bermacam-macam hiasan yang indah menawan serta berkilau-kilauan, saujana mata memandang.

Ayahanda berkata: "Inilah tempat tinggalmu, kediaman suamimu, kedua-dua anakmu serta orang-orang yang mencintaimu dan mencintai mereka. Bergembiralah... engkau akan mengikut ayahanda datang ke sini beberapa hari lagi..."

Aku berkata: "Kalau begitu senanglah hatiku dan bertambah rindu pada ayahanda."Selepas berjumpa beberapa ketika dengan ayahanda, aku terjaga. Tubuhku menggigil dan terasa takut yang amat sangat. Aku masih teringat-ingat bisikan ayahanda. Aku akan mengikut langkah ayahanda beberapa hari lagi. Aku masih ingat ayahanda berkata perkara yang sama sebelum wafat. Ayahanda pernah membisikkan bahawa akulah orang pertama yang menyahut panggilan Ilahi selepasnya.

Sejak hari ayahanda wafat lagi aku selalu menangis dan bersedih. Perasaan sedih makin terasa selepas bermimpi bertemu ayahanda. Aku tahu tidak lamalagi aku akan meninggalkan dunia fana ini untuk bersama ayahanda tercinta di akhirat yang kekal, aman dan sentosa.Aku menceritakan mimpi tersebut pada suamiku dan juga pembantuku Asma binti Umays. Aku beritahu saat ajal hampir tiba. Asma menunjukkan pelepah kurma basah untuk membuat usungan seperti yang dilihat dibuat di Habshah.

Aku tersenyum apabila melihat keranda itu. Aku berwasiat supaya jenazahku nanti dikebumikan pada malam hari agar tiada seorang pun yang marah apabila melihat jenazahku. Aku juga meminta suamiku supaya menikahi Umamah, saudara perempuanku. Umamah menyayangi anakku seperti aku menyayangi mereka.Setelah merasa saat ajal hampir tiba aku membawa dua orang anakku menziarah makam ayahanda. Tubuhku terasa sangat lemah untuk memijak. Tapi aku gagahi juga untuk bersembahyang dua rakaat antara mimbar dan makam ayahanda.

Tidak lama lagi jasadku akan berpisah dengan roh. Aku akan meninggalkan dua puteraku. Lalu aku peluk dan cium kedua-duanya bertubi-tubi. Sayang, ibumu terpaksa pergi dulu...Selamat tinggal sayangku, puteraku dan suami tercinta. Biarlah aku menghadap Ilahi tanpa tangisan sesiapa. Aku tidak sanggup melihat tangisan puteraku dan suamiku. Biarlah mereka berada di sisi makam ayahanda dan suamiku bersembahyang. Kalau boleh aku mahu tinggalkan dunia ini dalam bersujud pada Ilahi.

Aku terus meninggalkan dua puteraku dan membiarkan suamiku bersembahyang di masjid. Aku mengambil ramuan hanuth, sejenis pengawet mayat yang ayahandaku biasa gunakan. Aku siramkan air ramuan itu ke seluruh tubuhku. Kemudian aku memakai kain sisa kapan ayahandaku. Selepas itu sekali lagi aku memanggil Asma binti Umays yang sentiasa mengurus dan merawatku.Pada Asma aku berpesan, "Wahai Asma, perhatikanlah aku. Sekarang aku hendak masuk ke rumah membaringkan tubuhku sekejap. Jika aku tidak keluar, panggillah aku tiga kali dan aku akan menjawab panggilanmu. Tetapi jika aku tidak menjawab, ketahuilah aku telah mengikut jejak langkah ayahandaku!"

Setelah sejam berlalu, Asma memanggil-manggil nama wanita itu tetapi tiada sebarang jawapan. Ketika penjaga itu masuk, dia terkejut apabila melihat wanita kurus cengkung itu meninggal dunia dalam sujudnya. Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun...

p/s: Aku dalam cerita di atas ialah Fatimah az-Zahra, anak Rasulullah dengan isteri pertamanya Siti Khadijah. Fatimah meninggal dunia dalam usia 28 tahun setelah 40 hari Rasulullah s.a.w. wafat (bersamaan 3 Ramadhan 11H) dan jenazahnya dimakamkan di perkuburan Baqi' di Madinah.

Saturday, October 25, 2008

.::Open House Tipah::.

Arini dpt undangan ke open house tipah (tp kate tipah ni bkn open house jz mkn2..open house len) di n9.. ayoo..undangan yg xmungkin dilepaskn dikala diri xdiberi izin utk pulang ke kg halaman..hehe.. (tp senyap sudahh)

Mula b- dr kl kul 9.30pg bersama Ila, Yana, Pia n Hana.. Konon2 nye selamat la ada sorg budak nogori dlm keto ni ha..takdo lah sosat nk mencari rumah nye ha.. tp wal terbalik lah.. hehehe..seb bek x dgr ckp pia.. =b

Betol lah bak kate tipah.. ko dh kuar tol senawang 2 ha, dh dokat lah ngn umh ak.. lps tol, ko belok kanan, pas2 ko 'sotoret'...'sotoret'..'sotoret'..'sotoret', smp ko nmpk sekolah..pas2 ko 'sotoret' laghi.. hai kak, ble nk 'kona' nye??? wakakakaka.. adakah ni gaya nye seorg valuer bg arah jln?? hancuss... =)) tp, after ekau boghi n describe dlm msg, br clear..(xcept pia yg xto cara nk bc msg 2..hehe..)

Ending msg tipah, jz suh cr lorong E.. no umh nye bpe kak??? then, bgai kejutan letrik, pia teringt yg tipah pernah bgto pagar umh dia kaler oren.. ok, operasi mencari pagar umh kaler oren lak.. "ok, pagar org ni bkn oren ni..ni karat ni.." ant. dialog2 yg terdengr sepanjang nk mencari mana satu pulak umh nye.. wakakakaka =)) Setelah hampir meneka salah rumah, tiba2 nmpk ayah tipah dok dpn pin2 umh.. YES DA JMP!! TERRO R KITE!! =D

Maka kelam kabut la mak cik tipah sorg ni ha..sbb kitorg x inform nk dtg pepg.. dia baget kitorg nk dtg sblh ptg.. ape barang dtg semata2 nk mkn2.. bg la 'chan' kitorg nk curik resepi sama kak oii... =D tp, niat nk curik resepi cm xberhasil jer cz yg 'main' masakannye semua dh siap.. tgl nk potong2 aksesori nye aje.. haiyaaa...

Dipendekkan cite, juadah kt umh Tipah ni amat le best.. kitorg hentam smp 3 round.. nek sengkak perut.. (smp tym nk solat pn bertolak-tolak gara2 masing2 mcm xkonfiden blh ke x nk sujud ni kang..) =D ada laksa, lontong, nasi impit, rendang ayam masak lemak kuning (rs cm nk habis kn seperiuk je..wa..sodap), sambal bilis (terangkat wo smbl bilis mak tipah) ngn kek... Alhamdulillah, ada gak rezeki nk merasa lontong thn ni.. =D

Meriah suasana umh tipah sbb dh mcm tadika.. jd tmpt lepak ank2 jiran.. semua kecik2 dlm 3-5 tahun..comeyy je.. hahaha.. kitorg smpt la gak menculik sorg bdk ni.. xto la bpe umo nye..2 o 3 thn kot.. bdk laki ni amat le pemalu.. dok tunduk je kitorg kaco.. tipah dukung dia tunduk, kitorg usik2 pn dia tunduk, ngalahkn dak pompuan! hehehehe..tym nk culik dia utk tgkap gambo, mak dia smp kate, "ha, amek la ha" hahahaha.. abg dak ni jeling je..jeles le 2 kitorg jz posing2 ngn adik dia.. =b

Time ksih sgt2 kt mak, ayah dan tipah se'family' yg sudi menjemput kami ke rumah.. bak tema rasmi 2nd stove, "ermmm..marvelous"



eceh, muka yana xleh blah.. =)

eleleh..malu nye dia.. =)


bergambar kenangan bersama mak, ayah dan 2 org adik Tipah =)

kan dh kate, adik ni mmg amat pemalu.. =)

tet! dpt gak hahaha.. terbaring tipah nk snap pic ni..ngeh ngeh ngeh

perasan x muka adik bj biru blkg 2 mcm xpuas ati..2 la abg dak pemalu 2.. =)


p/s: Al-Fatihah buat Kak Karimah @ Halimah yg kembali ke rahmatullah pada 25 Okt. 2008 bersamaan 25 Syawal 1429H.. Ingt lg, sejak ana kecik arwah t'amat suke ngn nama ana.. pantang dpt tau family ana ada disatu tmpt yg sama dgn nya, arwah mesti cari ana.. perkara ni berlanjutan smp la ana dh besar ni ha..kerana minat, arwah mengabadikan juga nama ana pd salah seorg cucunya.. Doa ana, semoga Kak Halimah di tempatkn di jannah Allah dan sentiasa dlm limpahan kasih syg dari-Nya.. dari Allah kita dtg dan kpd-Nya kita dikembalikan..

Thursday, October 23, 2008

.::Kompang d Palu::.

Arini merupakan hari yg dinanti2....

HARI KOKURIKULUM UM bg sesi 08/09.. Seronok sgt.. pg2 lg lps sarap, trus gerak g DTC ngn Tipah..nk bg support kt aya, yana, liza, hana ngn intan.. dorg join silat cekak hanafi.. hahaha..kalakar sgt... spanjang dorg silat 2 ana ngn Tipah gelak x henti2... ada gaya potong roti, gaya m'gurut, mcm menari tengo pn ada gak..lawak2... (sori wei, da cuba nk kontrol, xleh =D ) Pny, nk bg support kat kengkawan pny psl, ana lmbt masuk kelas valuation.. tp lmbt mcm mana pn kena dtg gak, sbb Pn. Zai dh janji sape dtg arini dpt full marks for presentation smlm.. sape xnk wei... hbs je dorg perform, trus rempit aym ngn tipah g fak...

Smp kelas lwat 30min.. mcm besa, better late than never (cilok ayt tipah lg).. masuk kelas ikut pin2 blkg dgn selambanye.. perkara yg sering dibuat sejak zmn matriks dl.. huhu..ble nk berubah.. kalo x sbb ada kelas td, mau ana buat marathon tgk semua persembahan sempana Hari Ko-K taun ni..

Ptg nye, cg suh berkumpul kt DTC kul 1.45ptg, kul 2ptg br grk dr 2nd.. lmbt lg.. hee =) Smp je kt DTC smbil2 mencari parking nmpk la akak2 dan abg2 yg berbaju sedondon --> maroon 5.. hehe.. xlen, dak kompang le 2.. =D berkobar smgt rsnye.. After tandatgn kehadiran kt dpn dwn, kitorg terus menuju ke tempat berkumpul.. ceh, xde la lmbt sgt.. semua org pn dtg tara2 kitorg je.. hehe..slmt.. disbbkn smlm nye sewaktu rehearsal ana xdtg (sbb ada presentation valuation), maka arini dh lost..xto nk amek tmpt kt mana, xto nk kena buat apa dl, nk pgg kompang mcm mana tym nk nek pentas, dll.. seb bek ada kak enna ngn kak jannah yg tlg.. tq akak2 ku! =D

Setelah babak2 blur berjaya diharungi, maka, bermula la sesi training.. pak pak kepang kepang pang pung.. hehe..bangga je muka bila org keliling tgk2.. (tah2 dlm ati dorg dok kate kitorg memekak..wakakaka) memandangkan ujan semakin menampakkan diri, kitorg pn lari ke bhgan luar DTC yg berbumbung.. dpt lak cg sporting, sesi seterusnye penuh dgn sesi bergambar jela.. hehe... sonok sgt..

leka ngn sesi bergambar, sedar xsedar dh dkt sgt giliran kami utk perform.. mula la, muke semua mcm tertelan kapor.. bdn m'gigil la, nk g toilet la.. huhu..ngeri je rs... mcm ada rama2 dlm perut pn ada gak..

nek je pentas, trus dgr ada org jerit, "AIMAN!!!!AIMAN!!" wa..sape pny keje ni..malu!!! setel setup barisan semua, maka, bermulalah secara rasminye................hehehehe.. tgh2 dok m'gira pukulan kt ats pentas 2, nmpk le ila ngn berani n komited nye menjalankan amanah yg ana titipkan utk menangkap gambo..smp dpn pentas 2.. tq sgt2!! syggggggg makcik ila..hehehe =D

bila da fokus pegi ke len mula la lost..hehe..seb bek dpt cover.. hehehe.. ana mmg xnyanyi da le..miming je lebih..kes xhafal lirik..hahaha.. yg tau "kalau menebang, kalau menebang si pohon jati..." itu jela yg ana 'hapal'... =D tp APE YG PENTING?? yg penting nye matikan pukulan mesti sama.. jgn terbabas sudahh... =))

blk blik mlm nye, ym ngn sepupu ana yg sama2 di um, siap kutok2 kitorg lg.. kate kitorg muke masam eaa..ha, pas2 kate kitorg nari lagu ry 2 kelaka eaa...ooo..xpe2..xlama lg..thn dpn rs kan plak ye cik adik syggg!

dak2 perempuan pasukan kompang =)


ni le mamarazi nye.. =)


team silat cekak hanafi =)

wajah2 perkasa teman2 ana..


p/s: tahniah utk geng silat cekak hanafi yg m'jd juara pd hari tersebut..w/pn ana gelak smp pecah perut, tp 'ekceli' korg perform mmg best la..TERBAIK!!

Tuesday, October 21, 2008

.::Last Kelas Kompang::.

W/pn arini sudah masuk hari yg ke 21 kita berada dlm bln syawal, masih blum terlambat rsnya utk m’adakan rumah terbuka..Dan hari ini, ana telah m’hadiri kelas terbuka.. =) kelas kompang.. setelah hampir satu semester m’yertai kelas ini, hari ini ana dpt rs kn ukhwah yg terbina..

Kelas bermula jam 5 ptg, dan pd ketika itu jam sudah m’ganjak ke pukul 4.50ptg.. tgh hari td ana dan Tipah b’janji nk keluar sebaik shj selesai solat asar utk mencari kuih sblm ke kelas kompang, memandangkan kuih ry kami masing2 dah tgl habuk (ni btl2 tgl habuk).. serdak kuih semperit masih ada dlm bekas nya.. =).. tp nmpknya ms dh semakin suntuk..(mcm biasa, last minutes)


Makanya, kami putuskan utk terus ke kelas tnp m’bawa apa2 buah tgn.. pertghan jln, rs segan pulak kalau x bwk apa2.. dipendekkan cerita, kami singgah KPS dl..Fuh, nasib masih ada kuih (lebih tepat biskut) yg rupanya ala2 kuih ry.. Ana capai satu terus nk m’nuju ke kaunter..

“Weh, gle kedekut ko!”-Tipah

Hahahahaha..sgguh ana xperasan pn yg biskut tue amat la sikit.. hehehe..tp ayt dan intonasi Tipah (seperti biasa) benar2 m’geletek hati ana.. =) Setelah m’rembat 4 bungkut biskut, kami berjln dgn penuh bangga menuju ke kereta.. sekurang-kurangnya kami tidak bertgn kosong..

“Dh pukul bpe Man?”-Tipah

“5.07”-Ana

“Awl lg kn…kte slalu smp kul 5.15 ye tak”-Tipah

Cit, busuk pny kwn.. tp mmg btl pn.. Ana bantai gelak lg..

Smp kelas, mcm biasa bak kate Tipah td, jam 5.15 ptg.. =) Rutin biasa ana, terus ke bilik kecil yg menempatkn pelbagai kompang rosak..hehe..(sbb yg elok2 semua teman2 lain da rembat awl2 lg sbaik saja cg benarkn kami bwk blk kompang ke bilik, awl sem dl..tp ana jual mhl xmau pinjam..hehe)

Aktvt arini slain jamuan hari ry, kami pakat2 buat bunga telur utk hari ko-k yg bakal berlangsung lg 2 hari.. Fuh, seronok..masa ni lah pakat nk usik-m’gusik dgn tmn2 sekelas yg dh satu sem bersama tp masih belum pernah sapa-m’yapa.. Rs amt seronok bina ukhwah br..tp syg nya, pd hari terakhir kelas.. =( xpela, better late than never bak kate Tipah semasa kami dlm kelas Prof. Nasir br2 ni, apabila ada teman sekelas yg lewat sejam ke kelas.. Tp bila ana tny, mcm mana kalau tgl lg 5min je kelas? Jwb Tipah, “Ko better jgn dtg!” Hahaha.. b’terabur lg gelak ana.. =)

Selesai buat bunga telur (telur kah?? Hehehe), aktvt yg d tgu2…jeng jeng jeng.. mkn tym!!! Tq cg, belanja kami semua pasemboq (bak kate org utaqra..hehehe) Aktvt m’gumpul kuih ry pn berjln serentak.. ana dan Tipah dgn bangganya keluarkan lah biskut yg br kami bli di KPS td (nasib bek smpt buang tnda harga)

“Korg br bli kn…..hehehe” –Kak Enna

“Sssshhh..jgn ckp kuat2..kak enna ni wt kitorg kantoi je”-ana

Hahahaha..ni lah satu2 tmn sekelas (kelas kompang) yg kami rapat sjk dr awl m’yertai kelas ni sbb kami semua lain2 kos.. Kak Enna-org nye baik..ramah..mmg perangai akak2 la pendek cite.. ingtkn bila dia kate dia lg tua dr kitorg, tua nya dlm sthn jela..tp upe2nya…………….hehe…tp ttp awet muda..Nmpk Kak Enna lg muda dr Tipah (ooppss!) =)

Mkn pny mkn, dh pukul 6.30ptg.. makanya, tgl stgh jam je lg utk kami berlatih utk m’hadapi hari ko-k Khamis ni.. mula2 main, mcm org br kenal kompang..b’terabur..hehehe..nk2 dpt part melanak..org lain men kompang xtgk notes, kte tgk..mcm mana ni, tgl 2 hari je lg ni.. adoi la.. tp, lps kna ‘basuh’ dgn roy (merangkap ketua darjah..hehehe) semua mcm dpt smgt br.. hehehe..

ape2 pn bc doa mkn dl..hehe

Tipah, Sue ngn Kak Enna =)


promote pasemboq nmpk.. =)





video


p/s: chaiyok tmn2.. buat yg terbaik utk hari ko-k ni.. last tym hidup berteman kompang..hehe.. sedih sebenarnya.. bak kate cg, kompang blh buat kte release tension.. hmmm…………..

Thursday, October 16, 2008

.::Air Oh Air::.

UM dilanda kemarau!!

Haha.. sejak Selasa (14/10/08) lps, seluruh UM telah mengalami gangguan bekalan air.. masuk hari ini, sudah 3 hari warga UM hidup dlm keadaan masam..hehe.. Yg ana xfaham, gangguan kali ini terjadi tanpa notis pemberitahuan dan air dlm tangki seolah-olah habis hampir serentak termasuk paip air di surau sdgkn sebelum ini kalau terdapat gangguan bekalan air, paip air surau masih blh digunakan lebih kurang sehari lg..adoi..susah juga la bila xde air ni.. smp nk minum air pn amek air dr bekas takungan air yg dibekalkan oleh pihak JPPH UM gara2 watercooler juga secara automatiknya tidak berfungsi.. Di sini ana nk berkongsi gmbr2 yg sempat ana rakamkan sewaktu pihak Syabas membawa selori tangki air utk kolej kediaman ana.. Berduyun2 umat turun membawa 'senjata' masing2.. Pengalaman...


ikan..ikan..ikan segar..opss..air2..
lps grad, mesti pengalaman ni jd pengalaman terindah..but for now, huh!

inilah dia 'senjata' yg dimaksudkan..hehe


video

p/s: kemuncaknya, ana membawa diri pulang ke kampung halaman di Taiping, Perak.. Taiping ttp kaya dgn air..Taiping da raining town.. =D

Sunday, October 12, 2008

.::Sambutan Aidilfitri Kolej Kediaman Tuanku Bahiyah UM::.

Seperti thn2 sebelum ini, acara rasmi tahunan KKTB sekali lg diadakan bertempat di Dwn Umarak.. W/pn, ini merupakan thn ke-3 ana menetap di kolej ini, tp percaya atau tidak ini kali pertama ana menyertainya.. Ke manakah ana 2 tahun sebelum ini??? Missing in action.. zmn jahiliah ana, mls nk ulas dan kenang lg...

Bila kata ini merupakan pengalaman pertama ana, makanya tak bolehlah ana nk bandingkn dgn sambutan pd tahun2 yg lps.. Apa2 pn ana seronok berkesempatan menghadirinya utk thn ini..(nyaris juga ana xmau pergi kerana kekangan kerja yg bertimbun-lebih tepat last minute work)

Yg best, masa tgh beratur lg, mulut ana dan teman2 xhenti mengunyah kuih raya, dodol, kek lapis s'wak dan sebagainya yg tersedia di sepanjang laluan beratur utk mengambil nasi dan lauk-pauk yg lain.. Bila smp tym nk mkn nasi, masing2 tegakkan bdn (konon nk bg kuih-muih yg dh penuh dlm perut ni cpt hadam)..hikhikhik..

Di sini juga, ana nk berkongsi ant. gambar yg sempat dirakamkan.. =)





p/s: masa utk smbung siapkan assingment..hmmm...